Fra Aftenposten 6 februar 2008
Reklamestøy fra statsråden
Reklame og miljø. Jeg leser med interesse i gårsdagens Aftenposten at statsråd Manuela Ramin-Osmundsen i Barne- og likestillingsdepartment uttaler seg om reklame. Basert på egen observasjon mener hun at den er miljøfiendtlig og må bort.
Som aktør i faget markedsføring slutter det aldri å imponere meg i hvilken grad ukyndige mennesker uttaler seg om fenomenet reklame. De synes alle å ha samme holdning, og løsning til den - reklame er en landeplage som må bekjempes. At reklamens hovedoppgave er å påvirke menneskers holdninger eller adferd, er alle enig i. Det nye nå er at reklame også er miljøfiendtlig. I dagens opphetede miljødebatt er det siste nesten verre enn det første.
Reklame som ikon. La oss for et øyeblikk tenke oss en verden uten reklame. Umiddelbart vil noen si at dette må være himmelsk. Vel, lukk øynene og se for deg utsikten fra Slottet nedover Karl Johan, hvor Freia-uret lyser imot oss. Et ikon og beskrivende for Oslo, vil noen si.
Husker du den store Chiquita-bananen som var utstilt i nærheten av Kiel-fergen? Den ble også et ikon og står nå på Høvikodden kunstsenter til glede for alle som kjører forbi på E18 i kø.
Tenk deg Times Square i New York uten lysreklamen. I sum omgir reklamen oss både som en påvirkningsagent, men også som en ingrediens i vårt miljø. Mange vil si at den er et oppfriskende element i vår grå hverdag.
Informasjonskilde. På et annet plan er reklame i form av trykksaker og kataloger supplerende kanaler til butikkenes ordinære salgskanal. Fra postordreindustrien i USA ser vi nå tall som tyder på at antall kataloger stiger, til tross for en voldsom økning i internetthandelen. Årsaken er at konsumentene blar i katalogene, blir inspirert og kjøper på Internett. I dette ligger det at reklame også er en viktig informasjonskilde for konsumentenes kjøpsbeslutninger.
Det politikere skal engasjere seg i, er at denne informasjonen må være så sannferdig som overhodet mulig. Her spiller Forbrukerrådet og -ombudet viktige roller. I Norge har vi en lang og god tradisjon i å beskytte konsumentene mot pågående markedsføring. Reklame i dag forekommer også i form av design eller utforming.
Støy fra statsråden. Den nye operabygningen er ikke noe annet enn en gigantisk reklameplakat sett fra utsiden - på samme måte som Eiffeltårnet i Paris eller Ishavskatedralen i Tromsø. Mange vil si at disse byggene pryder landskapet. Mitt poeng er at reklame som fenomen er mye mer enn hva Ramin-Osmundsen tar innover seg.
På Vestlandet er det et gammelt ordtak som sier: "Tomme tønner rumler mest!" Denne gangen støyet det fra statsråden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar