Når Norwegian, i samarbeid med Avinor, vurderer å etablere en lounge med mat, drikke og egen barista for innenlandsreisende på Gardermoen, utfordrer det nok en gang SAS' eksisterende fortrinn i markedet. Her er hvorfor:
Eksklusivitet: SAS mister noe av sin attraktivitet ved å gå ut av Star Alliance som har mer attraktive partnere enn Air France-KLM sitt Fly Blue partnerskap. Dette må de kompensere på andre områder. SAS har lenge hatt en eksklusiv lounge-tjeneste som en av sine viktigste differensiatorer i det norske markedet. Hvis Norwegian tilbyr en lignende tjeneste, kan dette dempe oppfattelsen av eksklusivitet rundt SAS' tilbud.
Valuta for Pengene: For forretningsreisende er tid og komfort av største betydning. Norwegian kan mulig tilby en lounge-tjeneste til en lavere pris eller med flere tjenester, noe som kan gjøre deres tilbud mer attraktivt.
Markedsandel: SAS har historisk sett hatt en dominerende posisjon i det norske markedet, spesielt blant forretningsreisende. Hvis Norwegian lanserer en konkurrerende lounge-tjeneste, kan det mulig tiltrekke seg en betydelig andel av denne kundebasen.
To tiltak SAS kan gjøre:
Innovasjon i tjenestetilbudet: SAS kan vurdere å introdusere nye og innovative tjenester i loungen sin. For eksempel kan de utvide plassen på Gardermoen som i dag er til tider overfylt og lite avslappende. De kan utvide og opprette en Gull-lounge på innenriks hvor de med Diamantkort kan oppholde seg. Her kan de samarbeide med lokale norske gourmetkokker for å tilby eksklusive matretter, eller ha spesialiserte arbeidsområder for de som ønsker å jobbe i ro og fred.
Lojalitetsprogram: SAS kan styrke sitt eksisterende lojalitetsprogram ved å tilby ekstra fordeler for de mest lojale kundene ved å inngå partnerskap med andre produkt og tjenesteleverandører som oppleves som relevante og attraktive for målgruppen. Dette kan gjøre det mer attraktivt for forretningsreisende å forbli lojale mot SAS.
Selv om Norwegian's mulige inntreden i lounge-markedet kan representere en trussel mot SAS, gir det også SAS en mulighet til å revurdere og forbedre sitt eksisterende tilbud. Med riktig strategi og oppmerksomhet på innovasjon og kundeverdi, kan SAS fortsatt beholde sin ledende posisjon i markedet for innenlandsreiser i Norge. Men da må ledelsen tenke på annet enn finansiering og eierstrukturer – kunder og strategi er et godt alternativ. Ellers kan det plutselig være for sent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar