Næringsminister Jan Christian Vestre har definert turisme som en ny vekstnæring. Det er et godt valg og et viktig skritt for økt eksport og økonomisk vekst innen 2030. For å lykkes må næringen innovere – gjøre ting annerledes.
Ifølge World Tourism Organization (UNWTO) hadde den globale turistnæringen en omsetning på 13,049 trillioner NOK i 2022 med en forventet årlig vekst på 4,4 prosent fra 2023 til 2027. Ifølge NHO Reiseliv jobbet nesten 183.000 mennesker (6,5 prosent av arbeidsstyrken) i turistnæringen i 2019. Det er forventet en tilvekst på 50 000 nye jobber innen 2030. Men alt er ikke rosenrødt.
Turistnæringen står overfor betydelige utfordringer når det gjelder å levere personlige og kvalitetsrike reiseopplevelser. En Amerikansk undersøkelse fant at i løpet av første halvdel av 2023 hadde neste 80 prosent av Amerikanske turister opplevd minst en negativ reiseopplevelse. I en annen studie fant man at over halvparten av de spurte mente at reisen ikke levde opp til forventningene. Fornøyde kunder er grunnplanken for gjenkjøp og for å tiltrekke seg flere nye kunder.
I mange sektorer, inkludert turisme, er silo-mentalitet en utbredt hindring for innovasjon. Reiselivets mange fasetter — fra oppdagelse, planlegging og bestilling av transport og overnatting — håndteres ofte av isolerte og spesialiserte aktører. Resultatet er at hver aktør definerer seg for snevert til flybransjen, overnattingsbransjen, eller transportbransjen og ikke til turisme eller reiseliv. Silotenkingen fører til dårligere service, mindre integrerte reiseopplevelser, og flere misfornøyde kunder. For å bryte ut av en myopisk markedsførings- og innovasjonstenkning, må aktørene samarbeide, dele data, og bruke KI aktivt for å masseprodusere skreddersydde reiseopplevelser.
For den reisende kan KI være en digital assistent som spiller på lag med kunden gjennom hele reisen. Den kan tilby personlige reiseplaner under oppdagelse og bestillings fasen, gi skreddersydde anbefalinger basert på preferanser og sanntidsbegrensninger under reisen, og ikke minst bidra til å løse uventede situasjoner.
Innad i næringen kan KI, med tilgang på historiske kundedata brukes til å forutse kundens rompreferanser. Flyselskaper kan tilby tilpassede tilleggstjenester basert på tidligere reisehistorikk. Dersom fly og hotell samarbeider og deler data, kan hotellet tilpasse sine tjenester til kundenes behov ved forsinket ankomst. I McKinsey-rapporten «Ti mulighetsnæringer for Norge» hevder de at aktiv bruk av data og analyser kan øke lønnsomheten med opptil 10 prosent i reiselivsnæringen.
Singapore er et land som langt på vei har lyktes med denne tilnærmingen- samarbeide, dele data, og innovative KI-løsninger. Deres "Smart Nation" initiativ brukes til å samle data som hjelper turister med alt fra å finne den raskeste veien til en attraksjon til å forutsi de beste tidspunktene å besøke - justert for værforhold. Initiativet er mulig fordi flere etater og private aktører samarbeider og deler data.
Alt ligger til rette for at vi skal lykkes med vår nasjonale satsing på turisme. For det første er Norge kjent for vår høye grad av tillit som er forutsetningen for samarbeide mellom aktørene. For det andre er vi et svært digitalisert samfunn med høy digital kompetanse blant innbyggerne. Det tilsier at avanserte løsninger lett vil bli tatt i bruk. For det tredje snakker vi om et konsentrerte turisttilbud i tid og geografi med definerte aktører – noe som gjør at koordineringen blir enklere.
Dagens globale konkurranse om turistene – turisme 1.0 - er noe mer enn fjorder, fjøs, smilende og vennlige mennesker i bunad. Turisme 2.0 er i tillegg basert på samarbeide, deling av data, og utstrakt bruk av KI for å masseprodusere individuelle reiseopplevelser av høy kvalitet. Vi har en jobb å gjøre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar