Men GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) og det nye EU-direktivet PSD2 vil utfordre bankene på en helt annen måte.
For kundene er mobilapp betaling
ala VIPPS-betaling svært bekvemmelig og dermed ønskelig. For varehandelen er
det ønskelig med en standardisert løsning (et batteri med ulike terminaler på
disken, er uholdbart for dem). Data eller kunnskap om kundene, er den store
konfliktsonen mellom bankene og handelen.
Bankene ønsker å selge
kundedata/innsikt til handelen for å finansiere den relativt dyre løsningen.
Men da vil handelen miste sin unike innsikt om sine kunder. Av denne grunn har
COOP og Norges Gruppen etablert 50/50 RetailPayment som er teknologi nøytral
betaling med mobil, men lar kjøpsdata bli hos kjeden og ikke banken.
VIPPS har hatt suksess av to
grunner:
- first mover advantage og
- nettverkseffekten.
I sum gir dette
effekter i retning av at «the winner takes it all» - noe som gjør de andre
løsningene mindre attraktive for kunder og andre banker. Inn kommer NORDEA som
VIPPS aktør.
Diskusjon
Spørsmålet er: Vil
VIPPS-tilknytning gi NORDEA et element av differensiering i markedet? Jeg tror
nei da slike løsninger fort blir generiske – de er der bare og er noe alle har.
Dersom vi kombinerer data fra Norsk Kundebarometer (BI) som speiler kundenes
opplevelse av kvalitet i de leverte tjenestene (kundetilfredshet) med Norsk
Innovasjonsindeks (NHH) for tre banker: Skandiabanken, DNB, og NORDEA for
konsumentdelen av banken, ser vi at Skandiabanken driver en annen idrett enn de
to andre: vesentlig mer tilfredse kunder og oppleves som vesentlig mer
innovativ enn de to andre.
For NORDEA er utfordringen at de er nokså lik som
DNB: lav kundetilfredshet og lav opplevd innovasjonsevne. For NORDEA er tallene
hhv kundetilfredshet 71 skal 0-100) og opplevd innovasjonsevne 50 (skala
0-100). Mens NORDEAs kundetilfredshet er høyere enn DNB (ca tre prosentpoeng)
er de vesentlig lavere på innovasjonsevne (ca syv prosent poeng). Av dette
tolker jeg at NORDEAs utfordring ikke er kvalitet/kundetilfredshet, men
innovasjon.
For VIPPS tilfelle tror jeg at
Nordea ble «tvunget» til å velge det som nå synes å bli mobilapp standarden for
å ikke introdusere nok en grunn til IKKE å velge dem som bankforbindelse. VIPPs
blir dermed en hygienefaktor.
Men VIPPS vil ikke gi NORDEA noen «edge» i
markedet mht å skape preferanse for å velge dem aktivt som bankforbindelse.
Kundedata og –innsikt er gull for NORDEA. Spørsmålet er da: Vil NORDEA få tilgang til sine kunders transaksjonsdata gjennom VIPPS når de ikke er på eiersiden av VIPPS?
Men den store utfordringen kommer fra to andre hold:
- GAFA (Goolge, Apple, Facebook, Amazon)
- nytt EU-direktiv
Jeg tror at VIPPS er et kortvarig fenomen i Norge. Straks en av GAFA-bedriftene bestemmer seg for å gå inn i betalingsområdet, er det slutt. Facebook har allerede indikerte at de tenker på det. Amazon har i det stille bygget opp en bank/finansieringstilbud til små/mellomstore bedrifter.
Et nytt EU-direktivet, PSD2, gjør at kundene overtar eiendomsretten til sine egne kundedata.
Hva kundene velger å gjøre med dem og hvem de ønsker å dele dem med, er
bankbransjens store hodepine akkurat nå. Vil andre kunne bygge
tilleggstjenester på toppen av bankens kundedata og dermed overta kunderelasjonen???
Kampen om kundene er i gang, men VIPPS er ikke det som gjør at de skifter bank. Det vil PSD2 eller GAFA gjøre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar