fredag 29. november 2013

Black Friday, Cyber Monday & Julehandel

Fredag etter Thanksgiving og påfølgende mandag i USA, er alle shopperes julaften og alle butikkeieres nyttårsaften! Vi snakker om Black Friday og Cyber Monday.

Bakgrunnen for dette er knyttet til Amerikansk kultur i den forstand at høsttakkefesten (Thanksgiving) var en måte å samle familien på gårdene etter at alt var kommet i hus. Dette var og er en fridag - en høytidsdag. I moderne tid flyr familiene inn fra nær og fjern for å være sammen i helgen hvor maten og familien står i sentrum. Å gå og shoppe fredag ble et hyggelig avbrekk - noe butikkene var glade for og stimulerte til mer-kjøp ved å redusere prisene. Dette hjalp til at regnskapstallene gikk fra røde til sorte og man tjente penger - derav Black Friday. 

Med fremveksten av Netthandel, kunne de ikke være verre og skapte Cyber Monday som etterfulte fredagen. Men Cyber Mnday gled delvis inn i helgen til Black Friday for å ikke miste omsetning. Økt konkurranse er noe kunder alltid liker. 

Når Amazon ansetter 70.000 nye medarbeidere for å være beredt i den kommende handlesesongen,  sier det noe om hva vi kan forvente. Mens varehandelen kan glede seg, er det on-line butikkene som vil juble.

I 2012 utgjorde handling på Black Friday og Cyber Monday i USA  alene USD1042 millioner (+ 28% fra 2011) og 1465 millioner  (+ 17% fra 2011). Det totale salget i perioden 1 – 26 november nådde USD16378 millioner (+ 16% fra 2011). Mye tyder derfor på at Amazon tenker rett når de planlegger vekst.

I USA er det antatt at online shopping i forbindelse med årets jul vil komme opp i USD62  milliarder og Internett vil, i følge en rapport fra Deloitte Development, for første gang være den foretrukne arenaen for handling. 38 prosent av de spurte sier at de vil bruke hovedtyngden av handlebudsjettet sitt on-line.

Et naturlig spørsmål er om Black Friday og Cyber Monday kannibaliserer julehandelen (man fremskynder allerede planlagte kjøp) eller om det faktisk leder til mer-salg. Mye tyder på det siste:  32 prosent sier at de vil handle i desember, 11 prosent under Black Friday og 6 prosent under Cyber Monday. 

Ved å strekke salgssesongen i tid oppnår man økt omsetning. Man trenger ikke være rakettforsker for å anta at vi vil se at norsk varehandel vil kopiere hva som skjer i USA. Ikke uventet var Komplett.no frempå med Black Friday 29 november. Men som Nettbutikk, er dette misforstått da de heller skulle ha Cyber Monday dersom man skal være tro til terminologien. Derimot var Elkjøps Black Friday kampanje en ekte kopi fra USA. VG.no og Bergens Tidende har oppslag om Black Friday i dag

De fem produktkategoriene med størst etterspørsel er gavekort, tekniske produkter, leker, mat, og klær. Når det gjelder de fem viktigste ting ved on-line shopping er følgende viktig:
  1. Gratis levering (66 prosent)
  2. Hvor lett det er å handle (57 prosent)
  3. Bredt sortiment (52 prosent)
  4. Hvor effektivt man kan handle (51 prosent)
  5. Lave priser (51 prosent)

 Når on-line shoppere blir spurt om hva som er den faktoren ved handlingen som deres on-line leverandør kan forbedre, kommer gratis levering desidert høyest opp. Dette er egentlig litt overraskende da man skulle tro at pris var viktigst. Men mest av alt on-line shopping en tidsmessig effektiv måte å handle på for travle mennesker. Gratis levering blir dermed en hygienefaktor siden man ikke betaler for det samme i vanlige butikker.

Ingen kommentarer: