Varehandelen er en av Norges største næringer. Uten handelen
stopper Norge. Nå er den under angrep fra flere hold og bransjen sliter med å
tilpasse seg:
- Gamle forretningsmodeller utfordres av netthandelen som vokser raskere
- Amazon sender sjokkbølger inn i alle deler av næringen
- Automatisering kan lede til betydelig fristilling av arbeidskraft
- Butikkjeder reduserer antall butikker og størrelsen på de gjenværende
- Kjøpesentra mister nasjonale kjeder og blir mindre attraktive for kundene
I det siste har handelen også blitt utfordret på betalings
og oppgjørssiden ved at VIPPS ønsker å kontrollere betalingene og dermed
kundeinformasjonen. Men det er ikke dette som er den største trusselen eller årsakene
til den økte butikkdøden.
Jeg er overbevist om at de fysiske butikkene er viktige for
å skape verdier for kundene, men rollen er annerledes enn den historiske da
butikkene hadde monopol på salg av varer og tjenester. På samme måte som jeg er
optimistisk med hensyn til de fysiske butikkenes berettigelse, er jeg avventende
med hensyn til nåværende lederes evne til å levere på denne berettigelsen. La
meg utdype.
Norsk Innovasjonsindeks (NII), som er utviklet av forskere
ved Center for Service Innovation (CSI) ved NHH, er et nasjonalt mål på
konsumenters opplevelse av bedrifter i viktige bransjers innovasjonsevne, slik kundene
opplever det. Dataene våre gir oss nivå på og retning i tre sentrale
kundevariabler:
- Opplevd innovasjonsevne
- Relativ attraktivitet i markedet
- Kundelojalitet
Vår teori er at bedrifter som oppleves som innovative av
sine kunder vil være mer attraktive – noe som styrker kundenes lojalitet til
bedriften. Høy kundelojalitet påvirker positivt kundenes livstidsverdi,
kundebasens økonomiske verdi, og dermed firmaverdi.
Data fra 2016 og 2017 viser at for varehandelen er det svært
blandet med bedrifter i toppen og i bunnen. Mens IKEA oppleves som den mest innovative
bedriften i utvalget er Bunnpris, Joker og Coop Prix rangert lavest. Resten av
de målte varehandels-bedriften befinner seg i midten hvor kundene er likegyldig
til deres innovasjoner. Konklusjonen er at varehandelen, i følge deres kunder, har
mye å gå på med hensyn til å utvikle løsninger som oppleves som verdifulle for dem.
I dagens situasjon, som krever verdifulle innovasjoner, er dette
utfordrende – noe som gjør handelen til en truet bransje hvor nettbutikkene lett
kan definere spillereglene. Dette er trist da det er de fysiske butikkene som
virkelig kan skape gode handleopplevelser – noe de har lang erfaring i.
Nettbutikkene har skjønt dette og utvikler supplerende fysiske
butikker selv (Komplett.no) eller ved å oppkjøp opp kjeder (Amazon kjøpte
Wholefood). I dag 22 januar 2018 har Amazon åpnet sin første helautomatiske
butikk for publikum – Amazon GO. Dagligvarebransjen vil aldri bli det samme
etter dette verken for kundene, Norges Gruppen, Reitan eller Coop.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar