Publisert som kronikk i Dagens Næringsliv 22 januar 2018
Butikkdøden har fått stor medieoppmerksomhet i det siste. Alle oppslagene peker på Amazon og netthandelens vekst som en årsak til butikkenes død.
Men å si at netthandelen dreper butikker er som å skyte pianisten fordi man ikke liker musikken. Jeg vil hevde at den egentlige årsaken skyldes dårlig ledelse.
Butikkdøden har fått stor medieoppmerksomhet i det siste. Alle oppslagene peker på Amazon og netthandelens vekst som en årsak til butikkenes død.
Men å si at netthandelen dreper butikker er som å skyte pianisten fordi man ikke liker musikken. Jeg vil hevde at den egentlige årsaken skyldes dårlig ledelse.
Tidligere
Harvard-professor Ted Levitt, peker i sin legendariske artikkel - Marketing Myopia - på at når veksten
i omsetningen avtar, stagnerer, eller synker er ikke årsaken at markedet er
mettet. Det er primært fordi ledelsen har forsømt seg i jobben med å utvikle
bedriften i takt med tiden.
I
Levitts ånd vil jeg hevde at når netthandelen øker på bekostning av
butikkhandelen er ikke det et uttrykk for at butikkene har utspilt sin rolle,
men at behovet for kjøp og distribusjon av varer og tjenester har funnet en
annen form.
Beviset på at butikkene spiller en viktig rolle i handelen ser vi
ved at rene nettbutikker – for eksempel Komplett og Amazon – etablerer fysiske butikker. Slike
ledere supplerer netthandelen med butikker for å få frem det unike ved
butikkopplevelsen. Med dyp kundeinnsikt, innovasjonsevne og teknologiforståelse
tilpasser de konseptet for å sikre videre vekst.
Butikker
og -kjeder som går konkurs er derfor knyttet til ledere som sliter med å
tilpasse butikkens nye rolle i en teknologidrevet multikanal verden. Det grunnleggende
spørsmålet de sliter med å finne svar på er: Hvorfor skal kundene oppsøke
butikken når de kan kjøpe det samme via nettet? Svaret er forbausende enkelt. Kundene trenger en overbevisende grunn utover å bare kjøpe noe! Men da må lederne forstå
nettets egenart.
Nettbutikkens
store fordel er at den gir kundene anledning til å bruke tiden effektivt. De
finner det de trenger på en enkel og brukervennlig måte uten å forlate huset. I
løpet av noen dager – ofte kortere – har de produktet levert hjem på døren uten
ekstra kostnader inkludert gratis returrett. Under slike forhold er det ikke
til å undres at netthandelen er antatt å stige fra 10 prosent av den totale handelen i 2017, til 20 prosent i 2025, over 30 prosent i 2030, og nesten
50 prosent i 2035.
En løsning er selvsagt for fysiske butikker å utvikle netthandelen som
en del av sin egen virksomhet – noe de aller fleste har gjort. Men alene er
ikke dette tilstrekkelig for å vokse. Butikkledere må tilby kundene en
overbevisende, interessant og relevant grunn til å oppsøke den fysiske butikken
– noe som nettbutikken ikke kan tilby.
Den fysiske butikkenes store fordel er at de kan tilby kundene noe som
gir dem en følelse av at de bruker tiden på en god måte. Lavere pris i butikk
enn på nettet, kan være en måte. Dersom butikkene i tillegg kan tilby kundene noe
som er så meningsfull at de ønsker å bruke tid i butikken – er man tilbake på
vekstsporet igjen.
Her er fire
eksempler som har gitt økt butikktrafikk.
- I Oslo har en ny-startet sportsbutikk, Braasport.no, nettbutikk som hovedsalgskanal. I tillegg har de et utstillings- og demonstrasjonslokale hvor kundene kan booke en time for personlig service og veiledning i valg av utstyr.
- Den Italienske butikkjeden Eataly, tilbyr et stort utvalg av ingredienser til Italiensk matlaging i tillegg til restauranter og matlagingsklasser i butikken.
- Den Amerikanske fritidsutstyrs-butikkjeden REI, har en klatrevegg i butikkene som er så attraktiv at kundene betaler fra 150 kroner til 300 kroner for en tur.
- Herreforretningen Wingtip i San Francisco tilbyr medlemskap i en Wingtip club. Medlemskapet koster 24.000 kroner i tillegg til 1600 kroner pr måned og gir 10 prosent rabatt på alle varene.
Mangel
på lederskap, kreativitet, teknologiforståelse, og evne til å redefinere
butikkenes rolle i en foranderlig verden, er gode forklaringer på butikkdøden.
Men det finnes en ekstern faktor som ledere ikke styrer. Politikerne gjør livet
vanskelig for handelsstanden med ønske om bilfritt sentrum, dynamisk prising i
bomringene, og få og dyre parkeringsplasser i sentrum. Når man i tillegg gir
utenlandske nettbutikker momsfritak på ordrer under 350 kroner, blir det ikke lettere
for butikkeierne.
Moralen
er: Når politikere ikke spiller på lag med handelen og butikklederne ikke gjør
jobben sin, skaper de, og ikke netthandelen, varehandelens dødsspiral.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar