Publisert som debattinnlegg i Aftenposten 23 januar 2018
Skrevet sammen med Line Lervik-Olsen, Professor
2 NHH og Professor BI, og Seidali Kurtmoalliev, Postdoc
NHH
Alle er tilknyttet Center for
Service Innovation (CSI) ved NHH
SAS ikke er som andre selskaper – dels på grunn av sterke fagforeninger. Men SAS er også negativt annerledes i kundemarkedet, viser fersk NHH analyse.
Kampen om flykundene vinnes
ikke i baksetet på en limousin – noe SAS tror. Kampen vinnes på flyplassen og i
luften. SAS, Norwegian, og Widerøe har alle flagget en betydelig vekst i
tilbudet i Norge. Data fra Norsk Innovasjonsindeks fra NHH tyder på at Norwegian
er best rustet til å vinne kampen om kundene.
I et større bilde har SAS
konsolidert mens Norwegian har ekspandert. Foreløpig legger kundene mer merke
til Norwegians nye fly og destinasjoner enn selskapets syltynne egenkapital.
Våre analyser, basert på data for 2017, viser at Norwegian oppfattes å være
vesentlig mer innovative i forhold til SAS (+13 prosentpoeng) og Widerøe (+15
prosentpoeng). Enkelt sagt driver Norwegian i en annen divisjon og idrett hva
gjelder innovasjonsevne.
Delvis på grunn av Norwegians
mange driftsproblemer – forsinkelser og kanseleringer - og dels fordi SAS har
et bedre Eurobonusprogram og lounge-tilbud til sine Plus og gullkort-kunder på
de større flyplassene, fremstår SAS som vesentlig mer attraktiv i markedet enn
Norwegian og Widerøe. Når relativ attraktivitet er en sterk forklaring for
kundelojalitet, er det ikke overraskende at SAS har vesentlig mer lojale kunder
enn Norwegian.
Men dersom vi sammenligner
tallene for innovasjonsevne, attraktivitet og lojalitet med 2016, viser det seg
at mens SAS og Widerøe står stille med hensyn til opplevd innovasjonsevne, har
Norwegian en vesentlig fremgang (+5 prosent poeng). Med en oppfatning av å være
vesentlig mer attraktive i år enn i fjor, ser vi at Norwegians relative
attraktivitet og kundelojalitet har en vesentlig økning fra 2016: opp hhv fire
og seks prosentpoeng. De er med andre ord i en god utvikling. Dette er vist i
tabellen.
2017
|
2016
|
|||||
Lojalitet
|
Relative attraktivitet
|
Innovasjonsevne
|
Lojalitet
|
Relative attraktivitet
|
Innovasjonsevne
|
|
Norwegian
|
67
|
57
|
65
|
61
|
53
|
61
|
SAS
|
70
|
62
|
52
|
71
|
65
|
53
|
Widerøe
|
69
|
55
|
50
|
70
|
57
|
50
|
Tabell: Sammenligning av tre
viktige kundevariabler. Alle tall indeksert 0 til 100 (best). En forskjell på
+/- 2,5 prosent poeng er vesentlig. Kilde: Norske Innovasjonsindeks 2017.
Fra et kundeperspektiv vil vi hevde at Norwegian fremstår som et vesentlig sunnere selskap enn SAS og Widerøe. Dersom Norwegian klarer å etablere en mer driftssikker operasjon med færre forsinkelser og kanseleringer, vil relativ attraktivitet stige – noe som er svært godt for gjenkjøpsraten og tilgangen på nye kunder. Høy gjenkjøpsrate og tilgang på nye kunder er forutsetningen for vekst. For å ikke bli satt på bakken må SAS innovere i det som er viktig og synlig for deres målgruppe ”Travellers”: effektivitet og bekvemmelighet. Nye fly, Internettilgang, sittekomfort, effektivitet på flyplassene og direkteruter til viktige destinasjoner er viktigere enn limousin-service. Moralen er: uten kunder har SAS og Norwegian bare kostnader og gjeld.
NORSK
INNOVASJONSINDEKS: FAKTABOKS
Norsk Innovasjonsindeks ved Norges
Handelshøyskole er den første nasjonale målingen av viktige bransjer og
bedrifters innovasjonsevne hvor kundene er dommerne. Totalt måler vi 76
bedrifter i 19 bransjer. Data samles inn fra et nasjonalt representativt utvalg
gjennom hele året. Indeksen måler tre sentrale variabler: Opplevd
innovasjonsevne, Bedriftens relative attraktivitet i markedet, og
Kundelojalitet.
Den bakenforliggende teorien tilsier
en endring (opp eller ned) i kundenes oppfatning av bedriftenes innovasjonsevne
vil endre deres oppfatning av bedriftens attraktivitet og dermed deres
lojalitet til bedriftene. De mest konkurransedyktige bedriftene scorer
høyt på alle tre variablene. Alle tall er indeksert fra 0 til 100 (best) og
nivået kan tolkes som vist med
smilefjes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar