Publisert i Dagensperspektiv.no 31 januar 2018
Norsk Innovasjonsindeks (NII), utviklet av Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole, har satt fyr på innovasjonsdebatten. Mange ytringer kunne vært unngått dersom vi hadde vært tydeligere i vår kommunikasjon om hva NII er og ikke er.
Innovasjon opptar mange: kunder som ønsker seg flere og bedre løsninger, politikere som ønsker seg et dynamisk næringsliv og effektiv offentlig tjenesteyting, og ledere som ønsker seg økt konkurransekraft og firmaverdi. Debatten har gått langs tre spor:Norsk Innovasjonsindeks (NII), utviklet av Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole, har satt fyr på innovasjonsdebatten. Mange ytringer kunne vært unngått dersom vi hadde vært tydeligere i vår kommunikasjon om hva NII er og ikke er.
- hvem og hvilke innovasjoner skaper vekst og nye jobber,
- hva er innovasjoner, og
- hvordan måle innovasjoner
Typologi-debatten har avdekket uenighet om hva som er en innovasjon – nye for verden, nye for kundene eller nye for bedriften - og ikke minst typologien av innovasjoner? I denne leiren finnes det tre typer innovasjoner:
- innovasjoner som reduserer kostnader i drift og administrasjon og leder som oftest til reduksjon i antall ansatte
- innovasjoner som høyner nivået på eller reduserer variansen i kvalitet i varer og tjenester og leder som oftest til ingen endring i antall ansatte
- innovasjoner som skaper nye løsninger og endrer spillereglene i bransjen og leder som oftest til en økning i antall ansatte.
I måle-debatten har Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole og deres innovasjonsindeks for måling av opplevd innovasjonsevne, satt fyr i debatten.
Den høylytte kritikken av vår tilnærming i Norsk Innovasjonsindeks (NII) kan oppsummeres i fire punkter:
- Dere måler ikke entreprenørene!
- NII er ikke en nasjonal innovasjonsindeks
- Dere måler holdninger, ikke innovasjoner!
- Dere tar ikke hensyn oppstrømsinnovasjoner!
Hvorfor og hvordan NII
En gjennomgang av internasjonale målinger og rangeringer av innovasjonsevne – for eksempel Bloomberg og Global Innovation Index - har en rekke svakheter. For eksempel brukes antall Wikipedia-oppdateringer, Youtube opplasting og antall patenter som uttrykk for nasjonal innovasjonsevne. Likeså brukes antall mennesker med doktorgrad og forholdet mellom masterstudenter og bachelorstudenter i landet som uttrykk for det samme.
Til slutt er det ofte eksperter og ledere som vurderer andre med hensyn til innovasjonsevne. Anekdotisk skal jeg nevne at konsulentfirmaet BCGs rapport «The most innovative Companies 2018» som ble publisert for kort tid siden, er i sin helhet basert på lederes vurdering og inkluderer 50 bedrifter. Dette blir feil og er i beste fall av kursorisk interesse.
Vårt utgangspunkt er a) nasjoner kan ikke være innovative, men bedriftene i landet kan være innovative og b) kunder er de beste dommerne av innovasjoner. Med dette som utgangspunkt skjærer vi gjennom diskusjonene om hva som er en innovasjon eller ikke eller hvilken type innovasjon det er snakk om. Vår tilnærming legger all makt hvor den hører hjemme: i kundemarkedet.
En innovasjon er definert som en endring i bedriftens forretningsmodell eller markedstilbud som endrer kundetilførte verdier – slik kundene opplever det!
Vår mål er å utvikle et kundedrevet mål for Norges innovasjonsevne – en bottom up tilnærming – som kan være til nytte for ledere, bransjeledere, og politikere. Pr dato måler vi opplevd innovasjonsevne i viktige bransjer og tilhørende bedrifter sett gjennom 300 av bedriftens privatkunder. Totalt har vi fått tilbakemeldinger fra 22.500 kunder av 75 bedrifter i om lag 20 bransjer.
Bransjene er valgt ut etter SSBs oversikt over husholdningenes pengebruk. Tanken er at innovasjoner der hvor de bruker mye penger, vil være viktig for kundene og dermed Norge. Innen hver bransje definerer vi de bedriftene som i sum utgjør 70 prosent av omsetningen. Da får vi et godt uttrykk for bransjens innovasjonsevne.
Av dette kan vi lære tre ting:
- Norsk Innovasjonsindeks (NII) måler pt ikke bedriftskunder,
- NII måler ikke patenter, midler til FoU, eller interne innovasjoner, og
- NII måler ikke entreprenører.
- de leverer varer og tjenester av høy kvalitet (nødvendigvis ikke den høyeste)
- de innoverer regelmessig
- innovasjonene utløse positive og aktive emosjoner
Avslutning
Mye av kritikken skyldes at vi ikke har vært tydelige i vår kommunikasjon om hva Norsk Innovasjonsindeks er og ikke er og hva som er våre ambisjoner med den. Utallige interne diskusjoner er trigget av kritikken og gitt oss en dypere forståelse av motargumentene. Vi føler fremdeles at vår tilnærming er riktig og viktig. Vi håper debatten fortsetter fordi det er i dialogen med andre at synspunkter og holdninger justeres og ideer poleres og utvikles.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar