Fra Dagens Næringslv 16 september 2013
Media (Aftenposten 19 august og Dagens Næringsliv 13 september) viser med rette interesse for MOOC (Mass Open On-line Courses).
På samme måte som Internett truer avisene, truer MOOC de etablerte universitetene og høyskolene. Mens studentene flokker til MOOC, vet ikke rektorene hva de skal gjøre. Velkommen til akademia 2.0
Rektor Tom Colbjørnsen, BI, tok som første norske rektor, opp MOOC-problemstillingen
i et kronikkinnlegg i Dagens Næringsliv 18 februar 2013. Men hverken
Colbjørnsen , Aftenposten eller DN tar innover seg hvordan MOOC kan endre
spillereglene for alle involverte. De synes alle å være mer opptatt av nyheten
enn av konsekvensene.
Faktum er at Internett-basert undervisning er for rektorer som
Amazon.com er for bokhandlere, iPad er for redaktører, og Norwegian er for SAS
- det vil endre spillereglene dramatisk. I følge innovasjons-guru og Harvard-professor
Clayton Christensens teori er MOOC en disruptiv innovasjon – en dramatisk
endring fra det etablerte. Slike innovasjoner har en tendens til å spenne ben
på de etablerte aktørene - slik Nokia ble et offer for Apples iPhone. Innen
akademia betyr det at MOOC vil medøre at mange etablerte universiteter,
spesielt de mindre, vil falle fra i omstillingen.
Det beste ved MOOC-kurser eller programmer er at en rekke talentfulle
elever og studenter over hele verden som før ikke hadde råd eller anledning til
å gå på skole eller studere ved elite skolene, nå kan gjøre det gratis eller
til sterkt reduserte priser. Slik sett gjør MOOC tilgang på kunnskap og
utdanning mer demokratisk. Men ikke alt ved MOOC er rosenrødt.
To grunnlegende spørsmål er: hva er universitetsområdets betydning i fremtiden når studentene ikke i samme grad trenger å oppsøke dem fysisk for å studere? Hva betyr dette for forlesernes rolle?
På det mer praktiske plan er det primært fire forhold ved MOOC som har vist seg vanskelig
eller utfordrende
• karaktersetting (hvordan sensurerer man flere tusen oppgaver?)
• instruktør - student interaksjon (hvordan interagerer man med
flere tusen studenter?)
• fusking (hvordan hindre samarbeide mellom studenter og grupper
over hele verden)
• frafall av studenter underveis - hele 90 prosent i noen
tilfeller.
Det høye frafallet reflekterer ofte lav motivasjon koblet med
lav eller ingen læreroppfølging. Mottiltaket har vært å jobbe med teknologien,
kvaliteten i det fremlagte materialet, foreleserengasjement, og
studentinteraksjon.
Men når mange studenter likevel søker seg til en ufullendt
online utdanning, skyldes det både at det er et lav-terskel tilbud og at den
dekker et behov som tradisjonell utdanning ikke dekker eller ikke dekker godt
nok.
Høyere utdanning har i den senere tid blitt anklaget for sterk
kostnadsøkning og ineffektivitet: lite igjen pr undervisningskrone. I USA
utgjør studiegjelden mer enn den samlede billångjelden. Men MOOC vil ikke bare reduser
studiekostnadene. Den vil også kunne heve studiekvaliteten.
Ved å inkorporere de beste kursene fra andre universiteter, kan studenter
og rektorer trekke på det beste fra to verdener. I Norge kan for eksempel BI
benytte et kurs i matematikk fra Universitet i Oslo og et statistikk-kurs fra
NTNU. Høyskolen i Buskerud kan velge et kurs i markedsføring eller finans fra NHH
og NHH kan velge et regnskapskurs fra Harvard. I prosessen heves kvaliteten alle
steder samt frigjør lokal undervisningstid til veiledning – noe studentene vil
sette pris på.
Hva er moralen? Utdanningssektorens oppgave er å muliggjøre
læring. Debatten i DN og Aftenposten tyder på at vi ikke gjør en god nok jobb i
dag. Rektorer og professorer må omfavne den nye MOOC-teknologien og se
mulighetene dette betyr for studentene mer enn hva det betyr for egne jobber.
Om vi ikke evner å innovere i vårt hovedprodukt – undervisning- vil MOOC gjøre
oss irrelevante. Husker du bokhandlerne og papiravisene?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar