tirsdag 11. desember 2018

VIPPS + AliPay: nyhetsverdi kontra kommersiell verdi

Tirsdag 11 desember slapp Berit Svendsen, VIPPS nye sjef, nyheten om at de har inngått avtale med AliPay som eies av Alibaba, et av verdens største netthandelsselskap. VIPPS er dermed i kompaniskap med et selskap som tar dem opp blant verdensstjernene innen mobilbetaling: Google, Apple, Facebook, og Amazon. Dette er spennende nyheter. 

Tanken er at Kinesiske turister kan bruke AliPay appen på smarttelefonen når de betaler for varer og tjenester i Norge og at norske turister kan bruke AliPay i Europa. Den kommersielle verdien av denne nyheten ligger i hvorvidt kundene vil benytte AliPay i Norge eller i Europa. Stikkordet er adopsjon av en ny atferd.

I Norge vet vi at VIPPS suksess er knyttet til betaling mellom venner og kjente - såkalt Peer-to-Peer betaling. Når det gjelder betaling for varer og tjenester i butikk har vi i Norge vært bortskjemt med en svært kostnadseffektiv oppgjørsform. Selv sterke merkenavn som ApplePay har ikke klart å bryte seg inn og ta store andeler i dette markedet.

Resultatet er at de aller fleste, om ikke alle, har lært seg å bruke debit- eller kredittkort som oppgjørsform i butikk. Kunder har to alternativer: avhengig av beløpets størrelse kan man enten dra kortet eller holde kortet over betalingsautomaten. Dette er en godt innarbeidet atferd eller bevegelse. Betaling med mobiltelefonen krever en annen og ny atferd og bevegelse.

For at kundene skal adoptere den nye atferden må den enten tilby vesentlige fordeler (billigere eller raskere) eller at det er knyttet status til betaling med mobiltelefonen. Med andre ord at slik atferd blir en del av merkevarebygging av den som betaler. 

Jeg kjenner ikke hva som er kinesiske AliPay-brukeres erfaring med appen. Men en faktor som kan spille inn i deres beslutning om å bruke AliPay som oppgjørsform i norske butikker er finansiell risiko knyttet til selve oppgjørsformen. Kan jeg stole på at rett beløp blir trukket fra kontoen? 

De fleste turister - uavhengig av hvilket land de besøker - løser dette problemet  i dag ved å bruke kredittkort som oppgjørsform. På den måten bygger de en buffer mellom seg og butikken. Verdien av VIPPS samarbeidet med AliPay er derfor avhengig av kinesiske og norske turister slutter å bruke kredittkortet når de reiser. 


I kampen om brukernes preferanser - kort kontra mobilapp - er det min antakelse at verken Visa eller Mastercard vil sitte passivt å se på dette eksperimentet. Hva blir deres respons til VIPPS - AliPay samarbeidet??
Min foreløpig konklusjon er derfor at VIPPS + AliPay har en større nyhetsverdi enn en kommersiell verdi. Let the games begin!

1 kommentar:

Trond Johannessen sa...

Enig med konklusjonen, men det er jo bare et spill for galleriet, en AliPay rollout strategi som er en versjon av Uber-strategien, der man utnytter eksisterende lisensierte spillere for ¨bygge sin kapasitet, uten at man har lisens som betalingsforetak, og uten at man gir opp sin egen infrastruktur i Kina. Erfaringene med denne fasen bestemmer hvor man etablerer egen virksomhet, organisk eller gjennom oppkjøp.


Nyhetsverdien er veldig tvilsom, idet ingenting ble meddelt om avtalens karakter og omfang, utover Goldilocks-historien om betjening av kinesiske turister.


Om dette ikke har kommersiell verdi må man vel spørre seg om dette virkelig gjør at kinesiske og norske forretningsmenn og -kvinner anstrenger seg for ingenting, eller om det er en større deal som ligger under det hele. Da skal man vel spørre seg om ikke det kommer en nyhet til nyåret om investering fra Ant Financial i Vipps, teknologikjøp og utviklings-samarbeide og / eller markeds-samarbeide rundt nye Vipps, som også inneholder BankID.

Når Vipps skal ut i verden vil det kreve kapital. Ut-bytte-jagende DnB vil ha med seg en kapitalsterk partner, der de sitter med 44% av regningen i Vipps.

Det er mye man kan spekulere om rundt Vipps og AliBaba Group. Vi får sikkert vite mer i 2019.