søndag 9. desember 2018

Prismodeller og sirkulærøkonomien

Kommer i MAGMA

«Volvo: Ikke kjøp denne bilen!» var overskriften på en artikkel i Dagens Næringsliv 11 desember.  Den fikk meg til å stoppe opp og lese. 

Volvo vil selvsagt at du skal kjøre bilen, men de vil heller selge deg et bilabonnement enn en bil. For et fast månedsbeløp dekkes alle utgifter unntatt drivstoff, bomring passering og bøter. Artikkelen fikk meg til å innse at lederes valg av prismodell kan effektivt fremme eller hemme sirkulærøkonomien. La meg utdype.

Man trenger ikke lete lenge for å innse at Volvo er ikke det eneste eksempelet på leie fremfor å eie. De svenske klesmerkene Houdini og Filippa K tilbyr leie av klærne som alternativ til å kjøpe dem. Leie-modellen er populær og har i det siste vokst med mer enn 100 prosent per år. I USA har omsetningen vokst fra 485 millioner kroner i 2011 til 22 milliarder kroner i 2016.

I tillegg til at den er lønnsom for bedriftene, er leie-modellen populær blant kundene fordi den svarer på deres ønske om bedre ressursutnyttelse av aktiva. Siste bedrift ut i dette perspektivet er IKEA som nå tilbyr kundene å leie sine møbler og produkter. Slik sett leverer leie-modellen på trippel bunnlinje-bevegelsens 3Per: Profit, People, og Planet. Lønnsomhet er viktig, men ikke det eneste målet for ledere. Hvordan virksomheten gjennom sin forretningspraksis og varer tar vare på ansatte og kloden, er også viktig.

Sirkulærøkonomien, som har som mål å beholde ressursene i økonomien så lenge som mulig, er med andre ord ikke bare et spørsmål om hvordan man skaper, leverer og kommuniserer verdier, men også hvordan man fanger verdiene gjennom prismodellen! Gjennom innovasjoner av forretningsmodellen ser vi i dag hvordan ledere i større grad bidrar til minst mulig fotavtrykk av sin virksomhet.

Leie-modellen bryter med den svært innarbeidede stykkpris-logikken på minst to områder:
  • fra kontant betaling til betaling over tid
  • fra varer som produkter til varer som tjeneste

Stykkpris modellen dominerer måten hvordan ledere tenker på når de skal «fange verdiene» av det de har skapt og levert. For det andre er stykkpris modellen innarbeidet i bedriftenes administrative rutiner og økonomisystemer. For det tredje er det økonomiske konsekvenser forbundet med en endring av prismodellen.

La meg gi et eksempel på det siste. Når en butikk selger en gitar til for eksempel 4000 kroner, får eieren hele beløpet i dag. Dersom hun leier den ut, vil hun få det samme beløpet, men fordelt over tid. Alternativt kan hun velge en hybrid løsning: selge gitaren kontant og tilby ubegrenset tilgang på nettbaserte gitarkurs mot et fast månedsbeløp. Endringen i prismodellen vil ha betydning for omsetningen, likviditeten, og lønnsomheten. Dette gjør at de fleste ledere vegrer seg for en brå overgang. Men de kan ikke vente lenge.
-->
I følge Thomas Lah og J.B. Wood, forfatterne av boken «Technology-as-a-Service Playbook: How to Grow a Profitable Subscription Business»,vil ledere som gjør overgangen fra pr stykk til abo, oppleve at kostnadene stiger og at omsetningen synker, men at det motsatte skje etter at overgangen til abo-modellen er gjennomført. Dette er illustrert i figur 1.

Av en rekke grunner endres kundenes preferanser. For eksempel ser vi at ønsket om å bruke tiden og aktiva så effektivt som mulig, er to sterke forbrukertrender som preger husholdningenes valg. 

Når tilgang på varer og tjenester er viktigere for kundene enn å eie dem for å kunne bruke dem, er leie-modellen svaret. Mange unge ønsker ikke å eie hus, bil, båt, eller hytte. Gjennom Airbnb kan de leie et slott for en helg. Gjennom Volvo eller Nabobil.no kan man disponere bil på time eller dagbasis. Gjennom Rentarunway.com kan man leie en garderobe for alle anledninger ved behov.

Fordi alle varer eller eiendeler kan bli redefinert som tjenester som kan leies, bidrar lei-modellen til bedriftenes lønnsomhet, kundenes verdiopplevelse gjennom bedre ressursutnyttelse og jordklodens fremtid gjennom økt gjenbruk. Derfor oppfordrer flere bedrifter sine fremtidige kunder om ikke å kjøpe varen, men heller leie den. Slik Volvo oppfordrer sine kunder!



Ingen kommentarer: