Publisert i Dagens Næringsliv Etterbørs 10 oktober 2018
Skrevet sammen med professor Line Lervik-Olsen, Handelshøyskolen BI og professor 2, NHH og tilknyttet Center for Service Innovation (CSI)
Skrevet sammen med professor Line Lervik-Olsen, Handelshøyskolen BI og professor 2, NHH og tilknyttet Center for Service Innovation (CSI)
Parisa Yousefi, produkt og kommersiell direktør i Telia Bedrift og fast teknologi-spaltist i DN Etterbørs, skriver 28 september om hvordan «app produsenter bruker overbevisende og motiverende teknikker for å få brukerne til å returnere til appen så ofte som mulig.
Hennes innlegg er i bestefall en fraskrivelse av Telias ansvar for mobilavhengighet. Hun hevder at på samme måte som Nidars Smash ikke kan klandres for folks konsum av deres søtsaker, kan ikke Telia klandres for at flere av deres kunder bruker mobilen for ofte.
Telia har en kommersiell interesse i at deres kunder øker mobil- og databruken. Det er det som er deres inntektskilde. Et viktig virkemiddel for å øke tilgangen på nye kunder og bruken blant eksisterende kunder, er på gjøre Telias tjenester bedre gjennom for eksempel høyere hastighet og større tilgjengelighet/dekning. Utbygging av kapasitet slik at man hele tiden kan være på nett uansett hvor du er i Norge, er ett slikt virkemiddel.
Fra psykologien vet vi at økt tilgang på en vare eller tjeneste øker etterspørselen. Fra vår egen forskning om internett-vaner ser vi at økt tilgang på nettjenester i det private- (kafeer og butikker) og offentlige rommet (bysentra, trikk eller tog) er en sterk påvirknings faktor for å skape nettvaner.
I tillegg finner vi at med økt tilgjengelighet øker den sosiale forventningen eller normen om at man skal være online 24x7. Parallelt med dette følger frykten for å ikke være med i de sosiale sirklene (Fear of Missing Out: FOMO) – noe som ytterligere øker bruken av nettbaserte løsninger. I sum finner vi at mobilvaner og FOMO er de to sterkeste faktorene bak overdrevet internett-bruk som i en rekke studier har vist å lede til sosiale skadevirkninger.
Når Kommersiell direktør i Telia, Parisa Yousefi, hevder at Telia ikke kan ta noe ansvar for kundenes økte og stadig oftere skadelige mobilbruk, er det det samme som å si at pubeiere ikke kan ta ansvar for folks drikke (u)vaner. Det står ikke til troende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar