Etter
lanseringen 9 september er det mye som tyder på at Apple står overfor to nye
”Gates”– noe som vil ramme deres rennomme.
Etter at Apple 9 september lansert sine nye iPhon 6 og
6+, Apple Watch, og sitt nye betalingssystem ApplePay, har aksjekursen steget fra
USD98 til USD102 i løpet av fjorten dager. Overskriftene i blant annet New
York Times var ”Apple is back!” og speilte på den
innovasjons-energien som selskapet hadde under forrige toppleder.
Kundene har følt det samme og forhåndsbestillingene av
iPhone 6 og 6+ var ”all time high”. I uken etter lanseringen solgte de
10millioner iPhon 6 og 6+ og folk står i kø for å kunne kjøpe. Med andre
ord: alle ingredienser for en suksess. Men når alt er som lysest, kommer skyer
på Apple-himmelen.
Først var det rapporter om at iPhone6+ bøyde seg etter å ha
tilbrakt tid i bukselommen. Når vi vet at design er svært viktig for Apple, kan
ikke en slik opplysning være av det gode. Dette burde de ha forutsett. Nå kan
man si at kundene må unngå å stikke så dyre og avanserte maskiner i en
bukselomme. Javel, men kundene er nå engang som de er. De var vant til å stikke
mobilen i lommen og vaner er som kjent vanskelig å endre. Nå florerer videoer
og Twittermeldinger på Internett om dette. Folk er ikke imponert og kaller det
hele for "Bend Gate".
At det nye og mye omtalte operativsystemet iOS8 har blitt
oppdatert til iOS8.01 med feil som var større enn de man skulle fikse, er
heller ikke gunstig. Nå viser det seg at fingeravtrykk ID funksjonen ikke
virker og at det er vanskeligere å få til telefonsamtaler. For dem som har
oppgradert er det ikke enkelt å gå tilbake til gammel versjon. Folk er ikke
imponert og oppgraderingen er trukket tilbake.
Fra før husker vi ”AntennaGate” i 2010 da iPhonen droppet
samtaler og ”MapGate” i 2012 ved lansering av et eget kartsystem som skulle
erstatte Googles. I begge tilfellene måtte Apple beklage og trekke
kartløsningen fra markedet. Nå kan man si at dette er mindre saker og med så
avanserte løsninger må man regne med noen feil. Mulig det. Men når vi vet at
Apples filosofi er bygget på fire ting - kvalitet, design, enkelhet, og sømløs
integrasjon- kan man regne med at Steven Jobs snur seg i graven og at Wall
Street rynker på nesen over at ikke alt er perfekt.
Apples genistrek og styrke ved lansering av nye løsninger har
vært imponerende produkter og løsninger som fra dag 1 har fungert i et samspill
med andre produkter og aktører. For eksempel var lanseringen av Apple Pay ikke
bare en teknologiske nyvinningen. Nei, de kunne samtidig fortelle at
betalingsløsningen med iPhone6 fungerte hos en rekke av de store
varehandelskjedene og at flere ville komme til. Dette vil revolusjonere hvordan
vi betaler for produkter og tjenester og bankene skjelver.
Apples kunder har på grunn av kvalitet, design og enkelhet
adoptert deres produkter og tjenester fortere enn noen andre kundegrupper.
Tillit til Apple har vært stikkordet. Når vi nå opplever en rekke store og
mindre "AppleGates" begynner denne tilliten å bli angrepet. To ting
vil skje. Først har Apples omdømme om perfekte løsninger fått en ripe i lakken.
For det andre vil adopsjonen av nye Appleprodukter og tjenester ta lengre tid
siden folk vil unngå barnesykdommene ved å være første mann ut.
Alle bedrifter er avhengig av hurtig adopsjon og diffusjon i
markedet. Dette er den beste måten å blokkere ut konkurrentene på. Desto lengre
diffusjonen tar desto lettere er det for konkurrentene å svare og komme inn
igjen på markedet. ”The window of opportunity” er kort i markeder preget av
intens konkurranse. For å lykkes må man innovere fort, merkbart, og feilfritt.
Apple har vist at de ikke helt klarer dette. Folk vil reagere med å avvente og
investorer vil være mer moderate i sin verdisetting av aksjene og
selskapet.
I sum mener jeg at Apple, som i følge Steven Jobs skulle skape en bulk i universet, har fått en bulk i rennommeet.
Oppdatering 9 oktober 2014:
Adopsjonen av iOS8 er saktere enn tidligere oppgraderinger og aksjen trader nå rundt USD100
I sum mener jeg at Apple, som i følge Steven Jobs skulle skape en bulk i universet, har fått en bulk i rennommeet.
Oppdatering 9 oktober 2014:
Adopsjonen av iOS8 er saktere enn tidligere oppgraderinger og aksjen trader nå rundt USD100
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar