Med fremveksten av blant annet Amazon har vi sett et skifte
i folks handlevaner: fra butikk til Netthandel.
Netthandel har gradvis blitt adoptert av konsumentene og spiser seg inn
på butikkenes markedsandel – noe som kan tyde på at dette er fremtidens handlemåte.
Mange butikker har gått konkurs, blitt
avviklet, eller sliter på grunn av Netthandelen. Inntrykket om Netthandelens vekst og butikkens fall har
vært flittig formidlet av media.
Det kan derfor komme som en overraskelse for mange at
Netthandelen pr dato utgjøre en liten prosentandel (ca seks prosent) av den
totale varehandelen. Hovedtyngden av vårt kjøp av varer og tjenester skjer med
andre ord fortsatt i butikken. I USA,
som ligger et hestehode foran Norden i Netthandel, var 2013-julehandelen over
disk i butikk på USD266 milliarder i motsetning til USD 45,5 milliarder på
Nett. Dette tyder på at de fysiske
butikkene ikke kommer til å bli borte med det aller første.
Det mange glemmer er at for å drive effektiv handel vil handelsmannen
alltid ha et behov for å kjenne kundene og være i inngrep med dem på et
individuelt plan. Dette gjør at den fysiske butikken blir strategisk viktig for
begge handleformene. Men å være fysisk
tilstede på en mange og attraktive handlesteder kan være økonomisk krevende for
en rekke butikker.
Mens de fysiske butikkene må betale høye leiekostnader for å
være tilgjengelig i strøk hvor folk ferdes, kan Nett butikkene ha et lager på
steder hvor ingen ferdes. Dette gir Nettbutikkene en kostnadsfordel, men
sentrallageret langt borte fra hvor folk bor og handler medfører at varene må
sendes til kundene. Fysisk lager i en butikk kan derimot levere varen direkte
til kunden.
Store kjeder som elektronikk-kjeden Best Buy og varehuset Macy’s
har snudd husleiekostnadene, som har vært ansett som et handicap, til en
fordel. Både Best Buy og Macy’s er representert på et utall steder i USA. Hvert
utsalgssted er nå omdefinert til også å være et
mini-varelager/distribusjonssenter. Sammenlignet med de store Nettbutikkene som
har varelager og distribusjonssentre noen få utvalgte steder, har Best Buy og
Macy’s en mye kortere avstand til kundene hva gjelder distribusjon. Dette har
over natten gitt butikkjeder som følger denne strategien en tidsmessig fordel
som i mange tilfeller overgår Amazons leveringsdyktighet. Macy’s har for eksempel blitt den 10 største
Nettbedriften i USA målt i omsetning. Macy’s administrerende direktør, Terry
Lundgren, tilskriver dette til det faktum at de har 658 distribusjonssentre mot
Amazons 84. Nærhet til kundene gir raskere levering – noe kundene verdsetter.
I tillegg er det helt naturlig at mange kunder ønsker å
prøve og ta og føle på produktet før de kjøper. Dette gjør at det blir viktig
for butikkeierne å tilrettelegge for en fantastisk handleopplevelse. Nike
Running butikk på Manhattan har tredemøller i vinduet – ikke for utstilling,
men for at kundene skal kunne prøve de nye løpeskoene i et tilnærmet ekte
løpemiljø. Det kan man ikke gjøre på Nettet.
I et forsøk på å kjenne sine butikkunders handleatferd i
butikken bedre, har flere butikker ( for eksempel Macy’s og American Eagle
Outfitter) begynt å bruke Apples iBeacon teknologi - noe som gjør det mulig for butikkene å
tilby kundene tilpassede tilbud i butikken.
Behovet for å skape en unik, effektiv og opplevelsesrik
handleopplevelse på tvers av ulike kanaler har det vokst frem som en sterk og
god løsning for mange aktører. I den senere tid har vi sett at rene
Nettbutikker utvikler fysiske butikker som en bro mellom de to verdene.
Brille-firmaet Warby Parker som var en rent Nettbutikk kjent for sin
kundeservice, driver i dag seks fysiske butikker. Kate Spade Saturday har tatt
sin on-line kolleksjon av klær til Manhattan og skapt digitale
utstillingsvinduer hvor forbipasserende kan kjøpe det de ser ved å benytte en
«touch screen» løsning i vinduet.
Klesbutikken Bonobos har ekspandert off-line ved å tilby prøverom og en personlig shoppings assistent for å sikre at alle plagg passer i form og farge. Men klærne må man bestille på Nettet. Felles for disse vellykkede Nettløsningen er at de har innsett behovet for å kunne interagere direkte med kundene. En fysisk butikk har vært deres beste svar.
Klesbutikken Bonobos har ekspandert off-line ved å tilby prøverom og en personlig shoppings assistent for å sikre at alle plagg passer i form og farge. Men klærne må man bestille på Nettet. Felles for disse vellykkede Nettløsningen er at de har innsett behovet for å kunne interagere direkte med kundene. En fysisk butikk har vært deres beste svar.
Mens Nettbutikker som for eksempel Komplett.no har fosset
frem med avanserte løsninger både på lager, distribusjon, og konsepter, har
butikkene slept helene etter seg i et tappert forsøk på å holde tritt med
utviklingen. For disse har det vært naturlig å etablere egne Nettbutikker som
et mottrekk. Noen har lykkes. Men utviklingen er ikke enten eller, men både og.
Både Nettbutikkene og butikkene har så langt stjålet ideer fra hverandre i et
heseblesende sjakkspill i håp om å sette den andre sjakk matt.
Fremtidens handel
ligger i samspillet mellom de to handleformene for å tilføre kundene en ekstra
dimensjon i handlingen: opplevelse og bekvemmelighet sammen og ikke hver for
seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar