Data fra Norsk Kundebarometer 2014 foreligger. To ting slår
meg:
- blant topp-fem bedriftene er det god kvalitet og kundeservice mer enn innovasjon som forklarer den høy tilfredshetsscoren og
- blant bedriftene med de mest lojale kunden er det hovedsakelig bedrifter hvor kundene ikke har relle alternativer som topper listen.
TOPP 5 - TILFREDSHET | TOPP 5 - LOJALITET |
1. Flytoget | 1. Sporveien T-Banen |
2. haugenbok.no | 2. Flytoget |
3. Toyota | 3. Meny |
4. OneCall | 4. IKEA |
5. Skandiabanken | 5. NSB |
TOPP 5 - TILFREDSHET
At Flytoget vinner for tredje gang på rad av totalt fem
ganger er ingenting annet enn imponerende og speiler en veldrevet organisasjon
med fokus på punktlighet og enkelhet.
Haugenbok er en
nykommer på topp-fem listen og av stor interesse da de viser
handelsvirksomheter at det er mulig å unngå butikkdøden ved å tilføre kundene
verdier i form av enkelhet og bekvemmelighet.
Toyota er beviset på at ”The
cream will allways surface”. Så lenge Kundebarometeret har eksistert har de
ligget i tetsjiktet av bedriftene.
Åpenbart har de lykkes med å ta Toyotas produksjonsmodell med fokus på
kvalitet ut i salgs og kundeservicedelen av konsernet også.
OneCall er inne på listen ikke primært fordi de er billig, men fordi de har en fremragende kundeservice og enkelhet i sitt servicekonsept. At de er så høyt oppe når de konkurrerer i et tilnærmet flatt konkurranselandskap, er beundringsverdig.
Skandiabanken er
også en gjenganger blant topp fem bedriftene. At de evner å ligge i topp og
milevis foran de andre bankene, viser et fokus på kunder, opplevelser,
og fremragende nettløsninger.
I sum har vi at topp-fem bedriftene er veldrevne virksomheter med stort fokus på kvalitet, kunder og kundeservice.
I sum har vi at topp-fem bedriftene er veldrevne virksomheter med stort fokus på kvalitet, kunder og kundeservice.
TOPP 5 - LOJALITET
For bedriften med det mest lojale kundene, er det med unntak
av Flytoget ikke like imponerende. Her bevises Professor Claes Fornells tese om
at ”Tilfredse kunder tenderer til å være lojale, men lojale trenger ikke å være
tilfredse!”
For dem som bor og jobber i Oslo oppleves det ikke som at finnes
andre reelle alternativer til Oslo Sporveier til og fra jobb eller studier.
Fremkommeligheten og parkerings-mulighetene er sterkt begrenset. Gitt dette er
deres lojalitet forklart med andre forhold enn tilfredshet med tilbudet – noe
Flytogets kunder i langt større grad er. Oslo Sporveier er rangert som nr 74
for kundetilfredshet på listen.
Det samme kan sies om NSB som i tillegg til svært varierende kvalitet, har
kundelojalitet basert på mangel på reelle alternativer mer enn tilfredshet med
løsningen – noe plass nummer 133 på tilfredshet viser.
Meny er et konsept som
er annerledes enn de rene billig-butikkene i sitt varesortiment. Som sådan vil
de oppleve en viss grad av selvselektering av kunder – noe som skulle borge for
høyere tilfredshet. Plass 29 viser at de gjør en god jobb som kan gjøres enda
bedre.
Mer overraskende er det at IKEA er på en 37 plass på tilfredshet og
fjerde plass på lojalitet. Dette kan tyde på at IKEA har monopolisert konseptet
billige møbler og utstyr til hjemmet (kundene ser ikke andre reelle alternativer), men de svikter på kvalitet og kundeservice.
Avslutning
Hva er resepten for fremtiden? Hva må bedrifter som ønsker seg opp og frem på NKB gjøre? Jeg har stor tro på tre ting:
- kvalitet
- kundeservice
- innovasjon.
Center for
Service Innovasjon (CSI) ved Norges Handelshøyskole har service innovasjon som mandat: å utvikle kunnskap om
service innovasjon til glede for norske servicebedrifter og ikke minst deres kunder. Stadig flere ledere erfarer nå at:
”While service quality is a ticket to play, service innovation is a ticket to
stay!” Med andre ord: Innover eller dø!
Faren med for stort fokus på kvalitet og kundetilfredshet er at bedriftene polerer områder de allerede er svært gode på for å (marginalt) bedre kundetilfredsheten. Dermed neglisjerer de utvikling av nye elementer som kundene vil verdsette. Resultatet er at kundene skifter straks nye innovative løsninger forefinnes. Det er livets virkelighet - dessverre!
Det vises til eget innlegg om Gudbrandsdalen Energi (6. plass på NKB) som har kunder som er tilfredsse, men uvitende.
Faren med for stort fokus på kvalitet og kundetilfredshet er at bedriftene polerer områder de allerede er svært gode på for å (marginalt) bedre kundetilfredsheten. Dermed neglisjerer de utvikling av nye elementer som kundene vil verdsette. Resultatet er at kundene skifter straks nye innovative løsninger forefinnes. Det er livets virkelighet - dessverre!
Det vises til eget innlegg om Gudbrandsdalen Energi (6. plass på NKB) som har kunder som er tilfredsse, men uvitende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar