Ved begynnelsen av det nye året er
det naturlig for de fleste av oss å formulere noen nyttårsforsett. Ett nytt år ligger foran oss
med blanke ark – en ny start!
Fellesnevneren synes å være at forsettene er letter å gi enn å holde. Det fikk meg til å tenke på vaner
og hvordan man kan endre disse. Spørsmålet er like relevant for deg som for dine kunder som skal adoptere dine nye løsninger. En dypere forståelse av vaner og endring kan derfor være påkrevet.
En vane er kort definert som en
handling, tanke, eller følelse som er automatisert og utløst ved en
triggermekanisme som for eksempel en lyd, lukt, person, eller sted. Når en vane
er etablert – og det skjer fort - gjennomføres den automatisk uten
tankevirksomhet og følelser. Tenk da du lærte å kjøre bil. I begynnelsen var det krevende å tenke på
alle tingene på en gang, men etter en stund klarer man å frigjøre tankene fra
kjøringen fordi handlingene er automatisert.
Mens vaner kan være lette å
etablere, er det ofte vanskeligere å endre dem. Mange sprekker og faller
tilbake til gamle synder, men noen klarer det. Hva er hemmeligheten? Svaret kan
være at de har en mer bevisst tilnærming til endringsprosessen enn
de aller fleste av oss. Den gode nyheten er at dette kan læres – noe jeg skal
prøve på her. Hemmeligheten er 1) å bevisstgjøre seg på hva som utløser
vanen, 2) finne det udekkede behovet, og 3) finne en ny rutine som gir samme
belønning. Forfatteren Charles Duhigg skriver om dette på en elegant måte i boken
The Power of Habit.
Hva utløser vanen?
Utgangspunktet er at man ønsker å
forandre en vane: for eksempel trene mer, spise mindre eller lese mer! Første
steg er å definere hva som utløser vanen eller trangen til at du gjør det du gjør eller
ikke gjør, som for eksempel lysten til å spise sjokolade til kaffen etter
middagen. Still deg følgende spørsmål:
- · Når på dagen oppstår trangen?
- · Hvor er du når trangen oppstår?
- · Hvem andre er med deg når trangen oppstår?
- · Hva var det du gjorde rett før trangen oppsto?
- · Hvilken følelse føler du når trangen oppstår.
Svaret på disse spørsmålene er at
en av dem er det som utløser trangen til å utføre vanen. Neste oppgave er å avklare
om trangen oppstår på samme måte og gjøre noe med dette.
Hvilket udekket behov har du?
Det andre steget er å avklare
hvilket underliggende belønningen som ligger til grunn for trangen eller vanen. Still deg
følgende spørsmål: Hvilket udekket behov tror du at vanen din tilfredsstiller? Lyst
på noe søtt. Svaret er en hypotese som du må teste. Erstatt det du gjør med en
annen belønning som for eksempel ta en kopp te. Ble
suget eller behovet borte? Om Ja, da har du funnet hva som ligger bak suget. Om
ikke, må man prøve med noe annet – for eksempel gå en tur og se om det fjernet
suget. Man må fortsette til man har funnet det som fjerner suget.
Hvilken belønning får du?
Det tredje steget er å endre
rutinen eller handlingene som leder til belønningen. Når man endelig finner hva det udekkede
behovet er, skal man prøve å erstatte den gamle rutinen med en ny: jeg spiser
sjokolade etter middag fordi jeg alltid har gjort det. Poenget er at når triggeren eller
utløseren av trangen fra steg 1 oppstår, skal man erstatte rutinen med en ny
rutine – ta en kopp kaffe – som leder til den samme gamle belønningen fra steg
2.
Lag en plan!
Studier viser at den enkleste måten å etablere en ny/endre en
gammel vane på er å ha en skriftlig plan – som du aller helst skal dele med
andre. På den måten legger du litt større press på deg selv. Planen kan se slik
ut:
Når ________________ (triggeren fra
steg 1) oppstår, skal jeg gjøre ________________ (ny rutine) fordi det gir meg ________________
(belønningen fra steg 2).
Et eksempel kan være: Når jeg etter trening er på et
bakeri og får lyst på en skillingsbolle, skal jeg heller kjøpe en kopp te fordi
den gir meg samme metthetsfølelse.
For å minne deg selv på dette så
ofte som mulig, bør du henge opp planen
på et lett synlig sted – for eksempel over pulten din. Men husk å endre en vane ad gangen - det er ikke så enkelt eller morsomt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar