I vår teknologiske tidsalder hvor kommunikasjon mellom
mennesker er avspist med 140 tegn på Twitter, Likes på Facebook, eller bilder
av seg selv (selfie) på Instagram, er det bra at den spontane debattformen dyrkes.
Derfor all ære til Bergens Tidende som har skapt en offentlig debattarena som
til overmål er godt besøkt av Bergensere.
Jeg var så heldig å bli invitert til å debattere temaet
sammen med representanter fra SV, Høyre og lederen i Reklameforbundet i Bergen.
Innleggene markerte fort hvem som var for eller i mot underbygget med støttende
klapping fra salen. Etter å ha samlet inntrykkene fra diskusjonen i panelt og
innspillene fra salen, slo det meg at det egentlig er tre debatter:
1)
For eller imot reklame
2)
Bruk av det offentlige rommet
3)
Finansiering av offentlige tjenester
Mens man kan mene hva man vil om reklame, er den kommet for
å bli. Den er ikke noe man kan velge bort.
Den er som parafin i vann og trenger seg inn over alt. La det være
klart: hensikten med reklame er å påvirke enten til handling (kjøpe noen) eller
til holdning (like noe). Mer fruktbart er det kanskje å diskutere innholdet i
reklamen enn å melde seg ut av reklamen.
Når det gjelder bruk av det offentlige rommet og
finansiering av offentlige tjenester, er dette for meg to verdidebatter. Det
offentlige rommet eies av alle og må som så dann fungere til berikelse for
innbyggerne. Om rommet skal fylles med reklame eller for den saks skyld
signaturbygg ala Bryggen eller Grieg Gruppens bygg, er noe vi velger å gjøre.
Det eneste kravet ville være at løsningen ikke må virke støyende. I sum snakker
vi om hvordan Bergen skal fremstå for innbyggerne og turistene.Finansiering av offentlige tjenester utover skatter og avgifter er også et verdivalg. På den ene siden ønsker innbyggerne flere og bedre tjenester, men mange føler at skattenivået er høyt nok. Det offentlige føler etterspørselspresset, men har knappe midler – noe som ofte leder til varierende kvalitet på tilbudet og forfall av offentlige bygninger og uteområder. Det hele er en Gordisk knute. Penger fra en privat aktør kan derfor virke svært forlokkende – noe fylkeskommunen har stemt for.
Mens bruken av det offentlige rommet kan reguleres av
politikerne med hensyn til hvordan dette skal ta seg ut, er privatfinansiering
av offentlige tjenester et ja – nei spørsmål. Spørsmålet Bergen Kommune nå skal
ta stilling til er om reklame og private penger kan kombineres med politiske og
menneskelig verdier? Mens alle ønsker flere og bedre tjenester, kan penger fra
private for noen være en vond kamel å svelge.
Jeg tror det er mulig å finne en løsning, men det vil kreve
kløkt fra politikerne som må sette strenge krav til hvordan en privat aktør
skal få bruke det offentlige rommet. Det er mulig å tilpasse reklame med hensyn
til innhold og reklameflatene (for eksempel buss-skur og bysykler) med hensyn
til utforming slik at de samspiller for å skape et estetisk pent offentlig rom.
At vi får bedre og flere offentlige tjenester kan være en bonus.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar