The Upside of Irrationality: The Unexpected Benefits of Defying Logic at Work and at Home
av Dan Ariely , Harper Collins,352 sider, 2010.
I oppfølgeren til bestselgeren "Predictably Irrational," gir Duke- professor Dan Ariely, i "The Upside of Irrationality", leseren et innblikk i de irrasjonelle siden av menneskelige beslutninger og vitenskapen om atferdsøkonomi.
Når det gjelder vår motivasjon er vi, i følge Ariely, langt fra hva økonomene antar at vi er: hyper-rasjonelle Mr. Spock fra Star Treck og mye mer lik tegneseriefiguren Homer Simpson.
Med sin nye bok ønsker Ariely å hjelpe oss å finne ut hvordan vi kan få mest mulig gode og minst dårlig opplevelser når vi gjør valg om våre penger, våre relasjoner eller vår lykke.
Ariely skriver også denne gangen svært lett og underholdende om ikke-intuitive forhold. For eksempel: at det er bedre å ikke belønne deg selv med pauser når man skal fylle ut selvangivelsen, men at det er veldig lurt å gå ut av badekaret for å fryse litt før man hopper opp igjen. Eller at store bonuser virker ødeleggende på lederes prestasjoner.
Dette er også en mer personlig bok fra Arielys side. Vi lærer om hvorfor han gleder seg stort over sin IKEA-bokhylle som han har skrudd sammen selv (mer enn andre dyrere ferdig skrudde møbler), og hvordan han lar sin irritasjon over Audis kundeservice lede til en hevnaksjon. Ikke minst blir vi denne gangen gjort kjent med hans fatale ulykke og hvilke smerter dette påførte han.
I sum synes jeg boken er vel verd å lese – selv om den er litt ”lettere” enn hans første bok. Det jeg beundrer mest ved Ariely er hans fantastiske evne til å stille spørsmål og designe studier for å finne svar på dem. Jeg skulle ønske at norske forskere og ledere hadde samme nysgjerrige sinn – boken er en oppfordring til nettopp dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar