Skrevet sammen med Line Lervik-Olsen, professor BI og
professor 2 NHH og Seidali
Kurtmollaiev, Postdoc NHH. Alle er
tilknyttet Center for Service Innovation (CSI)
Norsk Innovasjonsindeks (NII) måler bedriftenes
innovasjoner - slik kundene opplever det. Gründere, ledere, og ansatte er
opprørt over kundenes dom.
Innovasjon opptar mange: kunder som
ønsker seg flere og bedre løsninger, politikere som ønsker seg et dynamisk
næringsliv og en effektiv offentlig sektor, ledere som ønsker seg økt
konkurransekraft og firmaverdi, og ansatte som ønsker seg trygge og lønnsomme
arbeidsplasser.
Mens mye godt og hardt
innovasjonsarbeid gjøres i privat og offentlig sektor, er det få om noen som
har spurt kundene eller brukerne om hvor innovative de opplever bedriftene å
være. Det er ikke sikkert at kundenes vurderinger er enige med gründernes,
ledernes og ansattes egen oppfatning av innovasjonsevner og prestasjoner. Men
det gjør ikke kundene til en irrelevant informasjonskilde.
En god grunn for bedriftene å lytte til
kundene er at kundenes oppfatning om bedriftenes innovasjonsevne påvirker kundenes
syn på hvor attraktiv de oppfatter bedriften å være i forhold til andre reelle
alternativer. Høy kundetilfredshet og kvalitet er med andre ord ikke er
tilstrekkelig for å bli værende i markedet. Bedriftens relative attraktivitet,
som en funksjon av kvalitet og innovasjonsevne, vil påvirke kundenes lojalitet og
gjenkjøpsvilje. En liten endring i gjengkjøpsraten vil ha store effekter på
kundenes livstidsverdi, kundebasens økonomiske verdi og firmaverdi. Derfor er det viktig at bedriftene «treffer»
med sine innovasjoner.
Gjennom Norsk Innovasjonsindeks, som
speiler logikken over, ønsker vi å gi ledere ny innsikt om hvilke endringer i
markedstilbudet eller forretningsmodellen som påvirker kundenes opplevelse av
bedriftens innovasjonsevne. Vårt utgangspunkt er at Norge må skape flere lønnsomme og produktive arbeidsplasser.
Da er vi avhengig av at færre gründere går konkurs og at flere innovasjoner fra
etablerte bedrifter blir en kommersiell suksess. Men utgangspunktet er
krevende:
- Hele 70 prosent av norske gründere er borte i løpet av de første tre til fem årene etter oppstart
- Kun 15 prosent av selskapenes innovasjonsideer lykkes i markedet
Det er med andre ord et stort behov for forskning på hva som kan øke
gründeres og bedrifters suksessrate. Da må vi lytte til kundenes stemme.
Noen mener at vi ikke fanger de mange
store, dyre, og innovative prosjektene som koker i bedriftenes mange
innovasjonsgryter. Eksempler kan være de investeringene som et telekom-selskap
gjør i 5G-teknologi eller økt bruk
av Skytjenester for mobilnettet noe som gir både kostnadsbesparelser og
muligheter for at ny innovativ programvare øker kvaliteten på mobiltjenestene.
Et annet eksempel er bankledere som peker på eksterne aktørers vurdering av
norske banker som verdensledende, hvor mye penger de bruker på innovasjoner og
ikke minst sitt eget innovasjonsmiljøs spisskompetanse.
Det er åpenbart at disse bedriftene mener
at de er innovative. Men verdien eller kvaliteten av innovasjonsarbeidet må
testes i et marked. Vårt utgangspunkt er at når verdien av interne innovasjoner
kommer frem til kundemarkedet, som kan ta noe tid, vil kundene a) registrere
dem og b) vurdere dem som mer eller mindre verdifulle i forhold til hva de har
i dag.
Vårt kjetterske spørsmål er:
Innovasjoner som ikke adopteres av kundene og dermed ikke kan skaleres, er det
verdifulle innovasjoner? Vi vil kalle dem en flopp – noe de fleste innovasjoner
og oppstartbedrifter er i dag! Norsk Innovasjonsindeks kan bidra til å redusere
dette. Derfor er det viktig at målinger av kundenes innovasjonsopplevelser
skjer over tid.
2017-resutatene av Norsk
Innovasjonsindeks viser at de fleste målte bedriftene leverer høy
kvalitet/kundetilfredshet, men det er få som oppleves som innovative av sine
kunder. Implikasjonene av dette bør ledere ta innover seg.
Avslutning
Vi sier ikke at Norsk innovasjonsindeksen
gir svar på alle spørsmål. Derimot tror vi at den er et viktig supplement for
ledere ved å bedre knytte innovasjoner-investeringer til faktorer som påvirker
opplevd innovasjonsevne, relativ attraktivitet i markedet og kundelojalitet.
Dette er tre variabler som er bra for kundene, eierne, og ansatte - samtidig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar