I følge undersøkelser blant Europeiske
toppledere foretatt av Accenture og BCG, er innovasjon blant ett av topp-tre
temaer på lederes agenda.
Alt tyder på at de er opptatt av innovasjon for å overleve – skape et konkurransefortrinn. Våre efaringer ved Center for Service Innovasjo ved NHH hvor vi forsker sammen med noen av de største tjenesteytende virksomhetene i Norge, kan sålangt oppsummeres i seks punkter.
Alt tyder på at de er opptatt av innovasjon for å overleve – skape et konkurransefortrinn. Våre efaringer ved Center for Service Innovasjo ved NHH hvor vi forsker sammen med noen av de største tjenesteytende virksomhetene i Norge, kan sålangt oppsummeres i seks punkter.
1) Vår første erfaring er at ingen ledere er i
mot innovasjon. Innovasjon er pr definisjon bra - i allefall så lenge de er ens egne.
2) Vår andre erfaring er at
innovasjonsinitiativ fort blir skrinlagt når kostnader skal kuttes – noe som
gjør at svært få tjenesteytende virksomheter har langsiktige innovasjonsplaner
og –bemanning.
En annen årsak enn kostnadskutt, er at de som
arbeider med tjenesteinnovasjon ikke kan eller ikke har dokumentert effekter av
hva de gjør eller har gjort. Det finnes med andre ord få eller ingen KPIer for
innovasjon.
En tredje årsak til innovasjonskutt er at
ledere mener at effektene ikke rammer virksomhetens resultater umiddelbart –
men det gjør kostnadskutt. Tjenesteinnovasjon er dermed noe man kan skru av og
på avhengig av bedriftens økonomi: på i gode tider og av i dårlige tider. Dette
er selvfølgelig feil.
3) Vår tredje erfaring er to forhold som vi har
observert fra litteraturen. For det første er det dokumentert at i avveining
mellom innovasjon for kostnadskutt og innovasjon for å skape verdier for
kundene, gir det siste større avkastning på investert kapital. Men det
første er lettest å initiere. For det andre viser metaanalyser av
innovasjonsstudier at ni av ti innovasjoner feiler i markedet. Slik har det
vært siden 1982 til 2006. I praksis ser man at mellom 70-90 prosent av
nylanserte FMCG i USA trekkes fra markedet ett år etter at de er lansert. Det
er grunn til å tro at det ikke er vesentlig annerledes i Norge.
Markedsinnovasjoner er med andre ord en
høyrisikosport – noe ledere og finansdirektører liker dårlig. Dette er en av
grunnene til at de fleste innovasjoner våre bedriftspartnere arbeider med i
stor grad har vært forbedringer i eksisterende markedstilbud. Jeg kaller det
renovering.
Men renovering fremfor innovering er ikke et
sær-norsk fenomen. Vi ser det samme i undersøkelser fra Accenture. Årsaken er
enkel. Når de fleste innovasjoner flopper i markedet truer de bedriftens
avkastning - noe som leder til at de fleste ledere styrer etter
kundetilfredshets-undersøkelser hvor man polerer ting man allerede gjør godt. I
dette ligger en fare for at man utvikler et tunnelsyn og ikke får med seg hva
som kan være fremvoksende disruptive innovasjoner. NOKIA ble for eksempel
påkjørt bakfra av Apple.
4) Vår fjerde erfaring er at tjenesteinnovasjon
i motsetning til produktinnovasjon handler like mye om å utvikle helt nye
tjenester og forbedre eksisterende tjenester, som å utvikle en innovativ
organisasjonskultur, utvikle en ny organisasjonsmodell som bedre fanger
verdier, å utvikle systemer og ansatte som setter kunden i sentrum, eller
hvordan man kan innovere sammen med kunden.
Vi har sett og opplevd blant våre
bedriftspartnere betydningen av kartlegging av kundereiser og tjenestedesign
som virkemidler for å tilføre kundene økte verdier samt å påvirke
organisasjonens utforming for å sette kundene i sentrum. I prosessen ønsker man
å bli mer kundesentrisk. Dette er et område som våre forskningspartnere
Arkitekt og designhøyskolen i Oslo (AHO) og SINTEF sammen med Telenor har stått
i spissen for. Men design er mer enn kjekt å ha. Det er svært lønnsomt.
Harvard Business School har dokumentert den
økonomiske effekten på firmaverdi for selskaper som av kundene er opplevd å
være svært designopptatte. I perioden 2003 til 2013 hadde en portefølje av
designtunge selskaper (Apple, Bang & Olufsen, Nike, etc) en økning i
børskursene i forhold til S&P500 indeksen på +228 prosent. Men det er ikke
bare private virksomheter som nyter godt av servicedesign tenking.
Et godt eksempel på design tenking i offentlig
sektor er hvordan Oslo Universitetssykehus (OUS) gjennom en service design
tilnærming reduserte ventetiden for brystkreftpasienter fra fastlege til
OUS-diagnose fra 12 uker til 48 timer - en reduksjon på nesten 90%. Vi kan bare
tenke hva denne tjeneste- og organisatoriske innovasjonen betyr for de kvinnene
som nå slipper å bekymre seg unødvendig lenge. At suksessen skapte entusiasme
og langt bedre samarbeide mellom de svært spesialiserte funksjonssiloene på
OUS, var en bonus.
5) Vår femte erfaring er at de satsingsområdene
som ledere av tjenesteytende virksomheter er opptatt av mht innovasjon står i
kontrast til hva politikerne tenker på når de snakker om innovasjoner. Da er
det ofte innovasjoner innen olje og gass, havbruk, deler av prosessindustrien,
og deler av elektronikkindustrien som fremheves. På samme måte gir Innovasjon
Norge råd til regjeringen om satsingsområder innen miljøteknologi og
bioøkonomi, sektorsatsinger for skogsindustri, marin leverandørindustri og
omsorg, samt tiltak som vil gi gründere bedre rammebetingelser.
Dette er, etter vår menig, underlig når vi vet
at Norge, siden begynnelsen av forrige århundre, har utviklet seg fra jordbruk
og fiske via industri til mer kunnskapsbaserte tjenester. I dag utgjør
tjenestesektoren om lag 70 prosent av Norges Brutto nasjonalprodukt.
Fordi verdiskapingsprosessen for
rørleggervirksomheter, legekontorer, banker, telekomm-selskaper,
logistikkselskaper, skoler, sykehus, etc er vesentlig annerledes enn for
industrivirksomheter som Statoil, Elkem, Yara, Orkla og Hydro, kan vi i liten
grad lene oss på vår forståelse av innovasjon av varer når vi skal hjelpe
tjenesteytende virksomheter i privat og offentlig sektor, å innovere og bli mer
produktive. Ledere vi snakker med erkjenner at det som har tatt dem til hvor de
er i dag, ikke er det samme som vil ta dem dit de trenger å være for
fremtiden.
Nå forteller sentrale tjenesteytendebedrifter
og deres ledere at de for de neste fem til ti årene må vite mer om:
1.
Innovasjon i forretningsmodeller (ala Airbnb og
Finn.no)
2.
Innovasjonsledelse og organisasjonsforandring i
jakten på en mer innovativ og kundesentrisk organisasjonskultur. (ala Postens
transformasjon til mer kunde- og markedstilpasning)
3.
Tjenestedesign, kundereiser og kundeopplevelser
for å skape bedre opplevelser for kundene (ala Flytoget, DNB og Telenor)
4.
De økonomiske effektene av innovasjoner på
prosjekt- og virksomhetsnivå.
Norges utvikling er helt avhengig av at vi
forstår tjenester og tjenesteytende virksomheter så godt at ledere kontinuerlig
kan forbedre bedriftenes markedstilbud samt øke deres produktivitet. Vi søker
med andre ord etter en Moores lov – en lov om teknologisk forbedring hvert 18
måned - innen tjenester som kan anvendes i privat og offentlig sektor. Når
virksomheter som for eksempel Telenor og Haukeland Sykehus kan forbedre sitt tjenestetilbud
vesentlig hver 18 måned, har vi kommet langt.
6) Vår sjette erfaring er at utvikling av nye
ideer og en innovativ organisasjonskultur tar tid og vil kreve en rekke
administrative grep. Det vil kreve et klart signal fra styret, tålmodighet, og
godt samarbeide og støtte fra styreleder til dagligleder. Våre
kunnskapspartnere BEKK og Infuture forteller oss at de aller fleste
tjenesteytende virksomheter de har vært i kontakt med har ikke utviklet noen
teknikker eller metoder for fremtidstenking – en tilnærming som kan avgrense
innen hvilken sektor man er sårbar og hvor man skal lete etter gode
innovasjonsideer.
Programvareselskapet Induct, som også er en av
våre kunnskapspartnere, forteller oss at de aller fleste av deres klienter
synder når det gjelder å organisere for tjenesteinnovasjon. Å bli innovativ er
med andre ord ikke noe man kan vedta i styret. Man må i tillegg ril å arbeide
med organisasjonskulturen, tilrettelegge for å effektivt fange og utvikle de
rette ideene, ressursbelegge de beste, følge dem opp i utviklings og
implementeringsfasen, og måle direkte og indirekte effekter av dem.
Avslutning
På samme måte som man ikke går på museum for å
lære om fremtiden, kan vi ikke bygge Norges fremtidige næringsliv ved å se
tilbake på vår fantastisk industri- og oljehistorie. Norges Forskningsråds
satsing på Forskningsdrevet Innovasjon (SFI) og Center for Service Innovasjon
ved Norges Handelshøyskole, som den eneste av 21 SFIer innen tjenester, er et
konkret tiltak for å sette innovasjon i tjenester og tjenestevirksomheter på
agendaen. Norges største sektor fortjener denne oppmerksomheten.
Nå har vi påbegynt et
prosjekt hvor vi skal intervjue toppledere med hensyn til deres opplevelse av
og bidrag til tjenesteinnovasjon. Vi kaller prosjektet "Innovation seen
from the top!"
Vi har fem arbeidshypoteser:
1) Ledere utvikler for sterke
organisasjonskulturer.
The NOKIA way!
2) Ledere forelsker seg i nåværende
teknologi.
NOKIA & Symbian
3) Ledere unnlater å kannibalisere nåværende
produkter, tjenester, eller forretningsmodell.
The Kodak-moment,
Airbnb
4) Ledere innoverer uten en dypere forståelse
av kundebehov
5) Ledere vedtar fremfor å organisere for
innovasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar