onsdag 29. september 2010

Strategi: "outside" in eller "inside out"?

Av og til kommer det en ny "marketing strategy" bok på markedet skrevet av topp forfattere som er verd å lese. I boken "Strategy from the outside in" av professorene George Day, Wharton, og Christine Moorman, Duke, får du food for thought for din strategiske tenking.


Alt for mange ledere begynner strategiprosessen med en "inside out" tilnærming - Hva har vi? Hvem kan vi selge det til? Hvor mye kan vi selge til dem? Eksempler på dette kan være Nokia, Toyota og Dell.

En markedsorientert leder vil begynne med det motsatte "outside in" - hva representerer virkelig verdi for kundene? Utfordringen blir da å tilpasse bedriftens ressurser og innovasjoner slik at man leverer på dette bedre enn noen i markedet. Eksempler på dette kan være SouthWest Airlines, Tesco, Trader Joe's og Apple.

Mens den første gruppen ofte utvikler seg i gal retning og bli byråkrater (de glemmer hva det var som gjorde at kundene elsket produktene deres) opplever vi at de første klarer å bli værende i fronten og drive markedet gjennom innovasjoner som kundene verdsetter. Da er vi ved den gamle tesen: tilfredse kunder tenderer til å være lojale, men lojale kunder trenger ikke å være tilfredse!!

Du får boken på Amazon for USD 22.

Ingen kommentarer: