tirsdag 6. april 2021

NOEN VIRKSOMHETER GJØR DET BEDRE ENN ANDRE!

Pandemien har truffet bransjer og virksomheter ulikt. Ett skille går mellom lav og høy-digitaliserte bransjer og virksomheter. 

I mange tilfeller har pandemien fremskyndet og forsterket virksomhetenes og kundenes digitaliserings-trend. Dagens mantra er: Når kundene ikke kan eller vil komme til virksomhetene, må virksomhetene komme til kundene. Her har digitale virksomheter et stort fortrinn. 

 Innovasjoner har gitt oss nye driftsmodeller for «oppmøte tjenester» som for eksempel religiøse tjenester, legebesøk, konserter, teater, og undervisning. Godt hjulpet av internett og videokonferanse-løsninger som TEAMS eller ZOOM, har man klart å komme ut til publikum – ofte til et større publikum. For Covid-stengte butikker har «Klikk og hent» blitt et supplement til butikk og netthandel. En ting er sikkert: C-19 har gitt oss og vil gi oss digitale innovasjoner som gjør at ingenting vil bli som før. 

Bak mange av de innovasjonene som påvirker vår hverdag og våre valg, finner vi en håndfull virksomheter som går under samlebetegnelsen FAATMAN – Facebook, Amazon, Apple, Tesla, Microsoft, Alphabet (Google), og Netflix. For disse selskapene har pandemien vært uten sidestykke. La meg gi noen eksempler. 
  • Facebook er det foretrukne mediet for annonsører som med laser-presisjon treffer utvalgte grupper av deres 2,8 milliarder brukere med sitt budskap. Belønningen var 230 milliarder kroner i omsetning i fjerde kvartal 2020. 
  • Amazon er primært et Amerikansk handelshus, men henter i økende grad omsetning fra andre land. I 2020 omsatte de for 170 milliarder kroner i Japan og 245 milliarder kroner i Tyskland. 
  • Apple er ikke lenger bare iPhone. Abonnement-tjenester som for eksempel iCloud for lagring, App-store for mobilapplikasjoner, Arcade for spill, og Apple TV utgjør 130 milliarder kroner, som tilsvarer summen av salget av Mac og iPad. 
  • Tesla driver utviklingen innen el-biler biler i verden. I 2020 ble de innlemmet i S&P500 indeksen og Elon Musk ble en av verdens rikeste mennesker. 
  • Microsoft er mye mer enn Office 365. Dersom vi inkluderer nettsøkeren Bing, LinkedIn for næringslivet, Xbox for gamerne, og skyløsningen Azur, skjønner vi hvorfor selskapet har en markedsverdi på utrolige USD1750 milliarder. 
  • Alphabet (morselskapet til Google) er et konglomorat som spenner fra søkemotor via droner og autonome biler til kunstig intelligens. I 2020 omsatte de for 1550 milliarder kroner, hvor Youtube alene utgjorde 170 milliarder kroner. For 
  • Netflix var pandemien en velsignelse og en trøst for hjemmeværende mennesker. I løpet av 2020 tiltrakk selskapet seg 52 millioner nye abonnenter – noe som ga dem en omsetning på 1.725 milliarder kroner. 
Dette er ufattelig store tall. Det kan derfor være nyttig å se omsetning og aksjer i lys av mer begripelige ting som for eksempel brutto nasjonalprodukt, det norske oljefondet, og omsetning pr minutt. Den samlede børsverdien av FAATMAN-aksjene (68.000 milliarder kroner) tilsvarer det samlede brutto nasjonalproduktet for Tyskland, Canada, og Frankrike eller nesten syv ganger mer enn det norske oljefondet (10.000 milliarder kroner). 

Dersom vi vi legger sammen 2020-omsetningen for de samme selskapene og beregner omsetning pr minutt tilsvarer det om lag 24,7 millioner kroner pr minutt - hele døgnet hele året. Pr selskap, tjener de: Facebook 1,2 millioner kroner pr minutt, Amazon 8,1 millioner, Apple 7,2 millioner, Tesla 690.000, Microsoft 2,8 millioner, Alphabet 3,7 millioner, og Netflix 425.000. Disse selskapene trykker penger. 

Moralen er at pandemien har rammet bransjer og virksomheter svært ulikt. Mens mange har gått til grunne, har mange gjort det godt – spesielt digitale plattform-selskaper. Fordi mange konsumenter er underernært på nytelses- og opplevelses-tjenester (reiser, teater, konserter, restauranter, etc), har jeg tro på at disse raskt vil hente seg inn igjen straks alle er trygge. Booking av flybilletter til Syden kommende sommer, er en god indikasjon. Jeg er også trygg på at mange selskaper ønsker å bli mer digitale og at mange kunder forventer digitale løsninger som gjør livet mer bekvemt og mer effektivt. Derfor vil FAATMAN-aksjene vil bli enda fetere i 2021.

Ingen kommentarer: