Uber tapte nesten seks milliarder dollar i verdi i løpet av de fem første timene aksjen var notert. Fallet i aksjepris på 7,62% på lanseringsdagen gjør at selskapet er det selskapet som hittil har hatt det største førstedags-fallet i aksjeverdi i USAs historie.
Ubers aksjekursutvikling førstedag trading NYSE.
Den uheldige utviklingen skyldes primært to ting: hendelser i verdensøkonomien og selskapets forretningsmodell. USAs handelskrig med Kina og konflikt med land som Nord Korea, Iran, og Venezuela gjør at en rekke investorer er negative eller avventende. Dow Jones indeksen bar preg at dette ved å være ned 300 poeng på Ubers lanseringstidspunkt. I tillegg hadde konkurrenten Lyft nettopp hatt en IPO som heller ikke gikk som forventet.
Når det gjelder deres forretningsmodell, har jeg alltid vært skeptisk til måten de behandler sine sjåfører ved å a) ikke ansette dem og b) ta en stadig større del av deres inntekter. Dette skaper misnøye. Teorien er klar på dette området: ressurser som er kritisk for selskapets verdiskaping må man beholde internt i selskapet. Å «kjøpe» sjåførtjenester fra et marked på spot-kontrakter, er med andre ord det motsatte av hva teorien sier. i verste fall kan man skape sjåfører som fungerer som løse kanoner på dekk.
Under mitt siste opphold i San Fransisco i februar brukte jeg Uber mye. Hver gang spurte jeg sjåføren om hva han syntes om selskapet. Svarene var ikke bra for merkevarebyggingen. Ikke overraskende og på en hevnaktig måte, holdt Uber-sjåfører i mange land en demonstrasjon mot selskapet på lanseringsdagen. Slikt skaper ikke god stemning. Når selskapet i tillegg taper penger «big time», blir det vanskelig å skape entusiasme rundt aksjen.
Spørsmålet er nå om investorer ser på Uber som det nye Amazon som skal tape penger over lengre tid og fortsette å investere i aksjen. Mitt råd ville være å finne en annen aksje.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar