Orkla
har vært gjennom en formidabel reise. Nå butter det. Den organiske veksten er
marginal og aksjen peker sørover. Hovedproduktet Grandiosa selger 25 millioner stk pr år - 68% markedsandel i Norge.
Men hvor mye kan man innovere i pizza?
Orklas fremtidige vekst bør i større grad knyttes til vekstområder: tjenester og matprodukter som er plantebasert.
En dreining mot tjenestebaserte konsumentkonsepter er fremdeles mulig for Orkla, men det vil kreve utvikling av en ny kunnskap.
Orkla kan gjøre det samme med noen av sine eksisterende merker eller nye merker som de kjøper opp. Poenget er at de får helt andre vekstmuligheter gjennom sterke merkenavn og konsepter innen tjenester. Orklas nylige oppkjøp av Kotipizza Group, eieren av Finlands største kjede for pizzarestauranter, kan være begynnelsen på noe helt nytt – også for aksjonærene!
Orklas fremtidige vekst bør i større grad knyttes til vekstområder: tjenester og matprodukter som er plantebasert.
Men
la meg ta ett skritt tilbake. 14 september 2011 annonserte Orkla at de ville gå fra å være et industrikonsern til å satse på konsumentbaserte merkevarer.
Det var en riktig og viktig beslutning.
Historien har vist at Orkla gjennom ulike oppkjøp, har blitt et såkalt «House of brands»: mange selvstendige merker under samme tak. Det strategiske valget var lurt av minst tre grunner:
Historien har vist at Orkla gjennom ulike oppkjøp, har blitt et såkalt «House of brands»: mange selvstendige merker under samme tak. Det strategiske valget var lurt av minst tre grunner:
- De flyttet seg fra Red Ocean tilstand (industri) til Blue Ocean tilstand (merkevarer) og ble dermed mer attraktive for investorer.
- De konsentrerte sin ledelseskompetanse rundt noe fremtidsrettet og noe de kunne (merkevarer).
- De fikk tilgang til vekstområder med større muligheter for å tilføre kundene verdier og dermed økt betalingsvilje.
Med
perfekt etterpåklokskap kan man i dag hevde at da Peter Ruzicka tiltrådte som
ny Orkla-direktør i februar 2014, burde han brukt anledningen til å velge en
annen strategi for selskapet: utvikle Orkla
til i større grad være basert på sterke merkekonsepter innen tjenestesektoren. Motivasjonen
er enkel: fremtiden er tjenester, ikke
varer!
Mens volumet mer enn marginene fra de etablerte
produktmerkevarene har gitt Orkla betydelige inntekter, ville tjenestebaserte
merkekonsepter gitt helt andre inntjeningsmuligheter: ikke bare gjennom volum,
men gjennom høyere betalingsvilje.
Til tross for dette har Ruzicka gjort en formidabel jobb for
Orkla: aksjen har steget fra ca NOK50 i februar 2014 til NOK67 i dag. En
oppgang på 34% - med en topp julen 2018 på NOK86.
En dreining mot tjenestebaserte konsumentkonsepter er fremdeles mulig for Orkla, men det vil kreve utvikling av en ny kunnskap.
- Kunnskap om tjenesteinnovasjon
- Kunnskap om verdiskaping for tjenesteytende virksomheter, og
- Kunnskap om ledelse av nedstrøms-distribusjon gjennom for eksempel franchising.
Men det er aldri for sent.18 mars 2019 annonserte Ruzicka at
han trekker seg som øverste Orkla-sjef. Dette gir nye muligheter for utvikling
av en ny konsernstrategi.
Orklas styreleder og hovedaksjonær, Stein Erik Hagen, kan lære
av Procter & Gamble som også har mange svært sterke merkenavn på
forbrukermarkedet (for eksempel Tide, Mr Clean, Gillette, Duracell, og
Pampers). P&G har med suksess tatt rengjøringsmerket Mr Clean over til et
franschise-basert tjenestekonsept: Mr Clean Car
Wash og vaskepulvermerket Tide til Tide Dry
Cleaners.
Et annet eksempel er Petsmart som er berømt for sine produkter til hunder. Nå tilbyr de i tillegg PetsHotel som et luksuskonsept for oppbevaring av hunder hvor eierne sjekker hundene inn i en «hotell resepsjon». P&G og Petsmart driver tjenestekonseptene delvis basert på franchise – noe som har vist seg å være en vekstmotor uten like.
Et annet eksempel er Petsmart som er berømt for sine produkter til hunder. Nå tilbyr de i tillegg PetsHotel som et luksuskonsept for oppbevaring av hunder hvor eierne sjekker hundene inn i en «hotell resepsjon». P&G og Petsmart driver tjenestekonseptene delvis basert på franchise – noe som har vist seg å være en vekstmotor uten like.
Orkla kan gjøre det samme med noen av sine eksisterende merker eller nye merker som de kjøper opp. Poenget er at de får helt andre vekstmuligheter gjennom sterke merkenavn og konsepter innen tjenester. Orklas nylige oppkjøp av Kotipizza Group, eieren av Finlands største kjede for pizzarestauranter, kan være begynnelsen på noe helt nytt – også for aksjonærene!
Hva er moralen?
Mens Orkla-aksjen er ned 20% det siste året er P&G opp
30% i samme periode. Merkenavn innen «fast moving consumer goods» kategorien er
og forblir «Red Ocean» strategi med fokus på volum. Fremtiden er tjenester og
ikke produkter. Finansanalytikere og investorer bør følge godt med på Orklas
neste trekk: utvikling og kjøp av flere produktmerker eller en dreining mot
tjenestekonsepter gjennom innovasjoner eller oppkjøp?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar