Publisert som Synspunkt i Dagens Perspektiv 20 mars 2019
Regjeringen følger opp Delingsøkonomiutvalgets anbefaling (NOU 2017: 14) om deregulering av drosjemarkedet. Det er prisverdig og i tråd med hva kundene ønsker. Men utspillet har også møtt motstand fra politikere og bransjen.
Regjeringen følger opp Delingsøkonomiutvalgets anbefaling (NOU 2017: 14) om deregulering av drosjemarkedet. Det er prisverdig og i tråd med hva kundene ønsker. Men utspillet har også møtt motstand fra politikere og bransjen.
I et debattinnlegg i Bergens Tidende 15 mars 2019 ber Mads Harald Mikkelsen Hundvin om at den nye digitaliseringsministeren må gi han Uber tilbake. Argumentasjonens hans er bygget på ny teknologi, et utdatert løyvesystem og ikke minst behovet for innovasjon.
Fra vår forskning vil vi si at en bransje eller virksomheter er bærekraftig dersom de:
a) leverer varer og tjenester av tilstrekkelig kvalitet
b) regelmessig utvikler nye løsninger som kundene legger merke til og som
c) skaper positive emosjonelle reaksjoner hos kundene
Det er vanskelig å si at drosjenæringen leverer på dette. Under vanlige markedsforhold ville en slik bransje eller aktør slite økonomisk og være tvunget til å gjøre grep. Når det ikke skjer i samme grad innen drosjer må det skyldes forhold ved bransjen, for eksempel hvordan den er regulert gjennom løyver.
Fra vår forskning vil vi si at en bransje eller virksomheter er bærekraftig dersom de:
a) leverer varer og tjenester av tilstrekkelig kvalitet
b) regelmessig utvikler nye løsninger som kundene legger merke til og som
c) skaper positive emosjonelle reaksjoner hos kundene
Det er vanskelig å si at drosjenæringen leverer på dette. Under vanlige markedsforhold ville en slik bransje eller aktør slite økonomisk og være tvunget til å gjøre grep. Når det ikke skjer i samme grad innen drosjer må det skyldes forhold ved bransjen, for eksempel hvordan den er regulert gjennom løyver.
Ferske data fra Norsk Innovasjonsindeks ved Norges Handelshøyskole speiler kundenes vurdering av opplevd innovasjonsevne for tre aktører: Norges Taxi, Bergen Taxi, og Oslo Taxi. Dette er vist i figuren.
Figur 1: Utviklingen i Opplevd innovasjonsevne for tre drosjeselskaper 2016 til 2018. Kilde Norsk Innovasjonsindeks ved NHH. Tall er indeksert fra 0 til 100(best)
Opplevd innovasjonsevne – slik kundene ser det – er en viktig variable som påvirker hvor attraktive kundene opplever drosjeselskapene å være i lys av andre alternativer – noe som direkte påvirker deres kundelojalitet. Alle drosjeselskapene scorer i følge Norsk Innovasjonsindeks lavt på attraktivitet og lojalitet.
Alle tre selskapene i figuren har svært lave verdier på opplevd innovasjonsevne. For to av dem er utviklingen negativ. Oslo Taxi har gjort grep som av kundene oppleves som innovative – noe som gir en vesentlig positiv utvikling fra 2017 til 2018. Lærdommen er at nåværende løsning ikke er optimal.
Alle tre selskapene i figuren har svært lave verdier på opplevd innovasjonsevne. For to av dem er utviklingen negativ. Oslo Taxi har gjort grep som av kundene oppleves som innovative – noe som gir en vesentlig positiv utvikling fra 2017 til 2018. Lærdommen er at nåværende løsning ikke er optimal.
Med bakgrunn i kundevurderingene kan vi konkludere med at bransjen kan, bør og må konkurranseutsettes. Bransjen påberoper seg at de leverer på samfunnsmandatet. Kundene er av en annen oppfatning. Politikernes ønske om å deregulere bransjen er i tråd med velgernes ønske, men det motsatte av hva bransjen ønsker. Løsningen er ikke enten eller, men både og. Det beste fra begge løsninger til kundenes og samfunnets beste.
Både Uber og Lyft har annonsert at de vil på børsen i år. Selskapene er av investorer verdsatt til hhv USD120 milliarder og USD 23 milliarder. Det sier litt om hva man tror disse selskapene kan tilføre kundene av verdi slik at de blir foretrukket fremfor de etablerte drosjeløsningene. I Norge vil begge selskapene bli møtt med motstand av Taxiforbundet som ønsker a) beholde bransjen som nå og b) være alene om å tilby persontransport. Da må politikerne gjøre grep for å skape konkurranse og innovasjon - til glede og nytte for kundene.
Både Uber og Lyft har annonsert at de vil på børsen i år. Selskapene er av investorer verdsatt til hhv USD120 milliarder og USD 23 milliarder. Det sier litt om hva man tror disse selskapene kan tilføre kundene av verdi slik at de blir foretrukket fremfor de etablerte drosjeløsningene. I Norge vil begge selskapene bli møtt med motstand av Taxiforbundet som ønsker a) beholde bransjen som nå og b) være alene om å tilby persontransport. Da må politikerne gjøre grep for å skape konkurranse og innovasjon - til glede og nytte for kundene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar