Blindheim har rett i at listen over
solgte eller avviklede Bergens-virksomheter er lang: Bergen Bank, Ifa,
Skillingsbanken, Vestlandsbanken, Nevi, Mjellem og Karlsen, BMV, Hansa, Vita,
Rieber, Friele, Minde Sjokolade, og Frank Mohn. Men er dette er problem eller et sunnhetstegn? Min
påstand er at Blindheim overser dynamikken i Bergens næringsliv og struktur.
Apples grunnlegger, Steven Jobs, sa under en avslutningseremoni ved Stanford University i 2005, på et tidspunkt hvor han hadde blitt diagnostisert med bukspyttkjertelkreft, at det beste med å dø er at det gir plass til noe nytt. Slik er det også med næringslivet i Bergen og på Vestlandet.
NHH-kollegaene Lasse Lien og Eirik Sjåholm Knudsen pekte i en kronikk i Bergens Tidende 12 november 2013 på at det ikke er et problem at gammel kapital frigjøres dersom den settes inn i nye prosjekter i regionen. I våre forelesninger forteller vi våre studenter at kapitalen vil alltid søke til steder hvor den høyeste avkastning kan oppnås. Det er ofte ikke i de gamle virksomhetene. Den kjente innovasjonsforskeren og Harvard-professor Schumpeter, ga oss uttrykket kreativ ødeleggelse som speiler hvordan markedene ubønnhørlig presser bedriftene til å forbedre seg eller gå ut av markedet.
NHH-kollegaene Lasse Lien og Eirik Sjåholm Knudsen pekte i en kronikk i Bergens Tidende 12 november 2013 på at det ikke er et problem at gammel kapital frigjøres dersom den settes inn i nye prosjekter i regionen. I våre forelesninger forteller vi våre studenter at kapitalen vil alltid søke til steder hvor den høyeste avkastning kan oppnås. Det er ofte ikke i de gamle virksomhetene. Den kjente innovasjonsforskeren og Harvard-professor Schumpeter, ga oss uttrykket kreativ ødeleggelse som speiler hvordan markedene ubønnhørlig presser bedriftene til å forbedre seg eller gå ut av markedet.
Paradokset er at mens markedene er
organisert for etablering og avvikling gjennom intens konkurranse, prøver mange
virksomhetsledere å organisere seg for evigheten. Det er dette Blindheim ikke
får med seg i sin betraktning. Bergens historie viser nettopp at ledere har tilpasset
seg markedenes dynamikk ved å ikke henge fast i historien. Få steder er det
flere nyskapninger enn i Vestlandsregionen. Få steder bidrar mer til Norges
brutto nasjonalprodukt. Få kan vise til større næringer og dynamiske klynger –
hvor subsea og media er to nye.
I en kronikk i Bergens Tidende 13mars 2013 sammenlignet jeg Bergen med innovasjonsbyer som Boston og San
Fransisco. Samspillet mellom et godt utbygget universitet og høyskolemiljø og
et dynamisk næringsliv gir Bergen et unikt utgangspunkt for å møte fremtiden. Med sin historiske
handelsvirksomhet på Bryggen, finansvirksomhet i Fyllingsdalen og dagens
turisme, har Bergen det beste utgangspunktet for å lykkes med å bli Norges
viktigste by innen tjenester og innovasjoner - som er hvor fremtiden vil være.
Det er en rød tråd fra Hansatidens handelsvirksomhet via dagens turisme til
morgendagens kunnskapsbaserte tjenester. Evnen til å frigjøre kapital i gamle industri-, handels- og tjenesteytende
virksomheter er en del av denne
dynamiske utviklingen.
Oppsummert vil jeg hevde at det som
gjør Bergen og omegn unikt er entreprenørskapsånden og evnen til ikke å bli
forelsket i det gamle. I praksis betyr det å la gode bedrifter vike plass for enda
bedre bedrifter. Dette er langt fra den museumsbestyrer-logikken som Blindheim
etterlyser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar