Professor Arne John Isachsen, BI, peker på at de 120 norske bankene synes å kopiere forretningspraksisen til markedslederen. Hva skal til for at de endrer praksis?
Det som vil endre bankenes praksis vil være konkrete tiltak
i rammeverket eller et opprør fra kundene. Når det gjelder siste gruppe er det symptomatisk at kun fem prosent av bankkundene skifter bank hvertår. Bankenes flokkatferd og kundene passivitet viser at vi i Norge ikke har et
effektivt marked av banktjenester. Men det er håp!
Data fra USA viser at kidsa eller «millennias» (ungdommer født mellom
1981 og 2000) hater bankene. En studie over tre år viser at disse kundene –
bankenes fremtidige kunder – ser etter måter å leve bankfritt. Da det
Amerikanske rådgivningsfirmaet Scratch (en in-house analyseenhet av Viacom) spurte
10.000 «millennias» hvilken næring som var mest moden for en vesentlig forandring,
var svaret klart. Ikke bare utgjorde bankene fire av de ti minst likte merkene,
men ungdommene så disse finansinstitusjonene som irrelevante.
Videre avdekket Scratch
at en tredjedel av de spurte mente at de ville være i stand til å leve
bank-fritt i fremtiden. I en tidsalder med betalingsmuligheter som Simple (super enkel spare-app med kobling til sosiale medier),
Square (en kort-betalingsenhet som du monterer direkte på smarttelefonen din), og Bitcoin (Internett-basert betalingsenhet) var «millennias» overbevist om at tilgangen til penger ville
bli totalt annerledes om bare fem år. Vi snakker med andre ord om «disruptive
innovasjon» - noe som vil endre spillereglene i bransjen.
Bankledere har av en rekke årsaker neglisjert målgruppen «millennias»
siden de har vært sene med å bygge opp kapital eller formue, har hatt en
betydelig gjeld, samt at de står overfor et svakt arbeidsmarked. Ikke akkurat definisjonen
på en indrefilet bankkunde. Men nå
fremstår de med en betydelig kjøpekraft - da virker det som om bankene står overfor «too
litle too late» syndromet.
Millennias er, i motsetning til sine foreldre, svært
teknologi orienterte og vil bruke teknologi som et virkemiddel for å finne nye
løsninger på gamle problemer – spesielt overfor aktører de har liten respekt
for. Halvparten av respondentene sa at de regnet med at nye aktører ville oppstå
og loftsrydde innen banksektoren. Resultatet kan være at mange av de 120 gamle
bakene vil falle fra. Når hele 75 prosent ga uttrykk for at de ville bli mye
mer begeistret av å få sine bankbehov dekket av aktører som Google, Amazone,
Apple, Paypal, eller Square enn sin nåværende bank, er det grunn til å tenke
nytt.
Hva er moralen: Om de Amerikanske resultatene kan overføres
til Europa og Norge står vi overfor en hel generasjon som gir uttrykk for at nåværende
bank og finansinstitusjoner ikke gjør den jobben de blir engasjert av
kundene til å gjøre på en tilfredsstillende måte. I et effektivt marked – noe politikere
kan legge til rette for – vil andre aktører kommer på banen med helt
andre løsninger og holdninger som vil stjele kunder fra de gamle uten særlig
markedsinvesteringer. Det er nok å tenke tilbake til da Skandibanken kom til
Norge. Dagens debatt viser at Norge trenger flere slike – noe de unge vil ønske
velkommen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar