Tenk deg følgende to alternative avisoverskrifter:
Men
dersom fokus på kunder og marked (nedstrøms-siden) i en bedrift er viktigere
enn fokus på logistikk og produksjon (oppstrøms -siden), hvorfor jager
ledelsene i ICA/Norgesgruppen og REMA/COOP oppstrøms-siden gjennom felles
innkjøps-samarbeide og distribusjon? Kan det være at teorien ikke stemmer med
praksis? Svaret er nei!
ICAs tap av kundetilfredshet og fall i markedsandel er velkjent og dokumentert gjennom en rekke artikler i Aftenposten og Dagens Næringsliv. Problemene som ICA har i dag stammer med andre ord fra markedet mer enn driften. Men løsningene deres var å gjøre driften mer effektiv fremfor å skape større verdier for kundene. Butikker endret navn, for å øke omløpshastigheten og marginen pr solgt produkt ble sortimentet redusert i dybde og bredde. Dermed satte de dødsspiralen i gang. En ICA-kunde fortalte meg en gang at grunnen til at han handlet på ICA var at det var så få kunder der.
Problemet
i det norske matvaremarkedet er at ingen av aktørene evner å kaste skygge på
veggen. De er for like. Når leverpostei er leverpostei fra samme leverandør i
alle kjeder, blir fargene på reklameskiltet, uniformene og handlevognene det
som brukes i differensieringen. Alle følger samme kostnadsreduksjonsstrategi i
et felles kappløp mot bunnen. For ICA tror jeg, etter utsettelsen i
Konkurransetilsynet, at det er et kappløp mot klippen.
Hvordan
kan en boks med Cola som i butikken koster omlag fem kroner stykke, bli solgt
for omlag 20 kroner fra en automat på badestranden? Svaret er at automaten
møter kundens behov for noe iskaldt mot tørsten, der og da. Det hun ”sparer”
ved å bruke automaten er tiden det tar for å oppsøke butikken, slippe å bære på
boksen til stranden, sørge for at boksen er kald til hun blir tørst, etc.
Verdien av å slippe alt dette verdsetter hun til fire ganger butikkprisen. IKEA
tilbyr flatpakkede varer for selvproduksjon med problemfri retur dersom man
ikke er fornøyd. Kombinasjonen av lave
priser og god kundeservice fungerer svært godt for dem. Hvorfor ikke innen
matvaresektoren?
Matvaregigantene
har sett seg blind på kostnadseffektivitet og i prosessen glemt hva som er
verdifullt for kundene – det som utløser betalingsvilje. Håpet og ønsket til
jul er at minst en av dem velger en bedre strategi.
”REMAs underleverandører brant opp i natt!”
”REMAs kunder mistet hukommelsen i natt!”Hva ville være enklest: finne nye leverandører eller finne tilsvarende nye kunder? Faktum er at mens leverandører, logistikk, og produksjon er lett å erstatte, er løpet kjørt dersom kundene faller bort.
ICAs tap av kundetilfredshet og fall i markedsandel er velkjent og dokumentert gjennom en rekke artikler i Aftenposten og Dagens Næringsliv. Problemene som ICA har i dag stammer med andre ord fra markedet mer enn driften. Men løsningene deres var å gjøre driften mer effektiv fremfor å skape større verdier for kundene. Butikker endret navn, for å øke omløpshastigheten og marginen pr solgt produkt ble sortimentet redusert i dybde og bredde. Dermed satte de dødsspiralen i gang. En ICA-kunde fortalte meg en gang at grunnen til at han handlet på ICA var at det var så få kunder der.
En
bedrifts største problem i dag er ikke kostnadene eller tilgang på
finansiering, men evnen til å tiltrekke seg og beholde de rette lønnsomme
kundene. Det betyr ikke at kostnadsreduksjoner ikke er viktig. Det betyr bare
at det ikke skal være hovedfokus. Fokus på hvilken jobb kundene ønsker gjort
når de engasjerer vårt produkt eller tjeneste, er og skal være ledelsens fokus.
Det er det som utløser betalingsvilje.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar