mandag 28. januar 2013

Har saften gått ut av Eplet?

Veksten i Apples lønnsomhet har avtatt merkbart. Omsetningen ved siste rapportering var lavere enn Wall Streets forventninger. Aksjen har falt fra USD705 i september 2012 til rundt USD500 i dag: et fall på nesten 40 prosent. Exxon har tatt tilbake tronen som verdens mest verdifulle selskap. I sum reiser dette spørsmål om saften har forlatt Eplet?

Faktum er at Apple ikke har lansert det man vil kalle et ”breakthrough” produkt siden iPad i 2010. Kan det være at kundene har blitt bortskjemt med revolusjonerende produkter ala iTunes, iPod, iPhone, og iPad? Selv om produktene selger godt, har noe skjedd med selskapet.

En forskjell fra iPad-lanseringen i 2010 og til nå, er at Steve Jobs døde i oktober 2011. En annen er at konkurransen fra blant annet Samsung har blitt tøffere. Under den nye lederen, Tim Cook, har selskapet gjort masse riktig. iPhone 5 selger godt. Distribusjonen og produksjonskapasiteten er fantastisk. Selskapet fremstår som mer åpent.

Men mest av alt er stilen mellom Jobs og Cook forskjellig. Mens Jobs var den store kommunikatoren, markedsføringsguruen, og visjonæren, er Cook mer en tradisjonell forretningsmann med fokus på drift. Innovasjon er ikke hans sterkeste side – noe som fikk Washington Post 28 januar til å stille spørsmål om Apple har et innovasjonsproblem.

Under Tim Cooks ledelse har Apple lansert iPhone 5 som er slankere, større og har panoramabildefunksjon som hovedattraksjon. I tillegg har de lansert iPad mini. Begge lanseringene må kalles inkrementelle innovasjoner. Fra forskningen vet vi at slike innovasjoner kun bidrar til normal lønnsomhet – lønnsomhet som ikke bidrar vesentlig til økt firmaverdi.

Når aksjemarkedet og kundene er utålmodige er det av ulike grunner. Mens aksjonærene ønsker breakthrough innovasjoner fordi slike innovasjoner gir en lønnsomhet utover normalavkastning justert for risiko, ønsker kundene breakthrough innovasjoner fordi de vil bli begeistret.

Det store spørsmålet er nå om Apple evner å komme opp med innovasjoner som begeistrer begge leirer. Mens mange vil si at dette er å legge listen høyt, er det nettopp dette som har vært Apples varemerke. De har ikke bare gått inn i markeder, men i mange sammenhenger skapt markedene. Det er nok å nevne Apple II, Mac, iTunes, iPod, iPhone, og iPad. Hvordan vil iPhone 6 bli? Hva er det neste? Vil de klare det uten Jobs?

Mange spekulerer på at "det store neste" vil være at de går inn i ”home entertainment” markedet med et nytt fjernsyn bygget på deres kjente mantra: design, kvalitet, og enkelhet. I tillegg kunne de bryte fjernsyns- og kabelselskapenes monopol på seerne. I sum ville dette være breakthrough ala iPod og iTunes. Kunden ville igjen ligge i telt utenfor Apple butikkene for å sikre seg et eksemplar. Aksjen ville igjen pekt nordover.

Men fortsetter Apple å forsyne markedet med forbedrede, inkrementelt forbedrede produkter (ref iPhone 1 til iPhone 5: iPad 1 til iPad 3 eller iPad som nå lanseres med 128GB), vil aksjen fortsette reisen sørover mens kundene begynner vandringen bort. Samsung har allerede posisjonert som den største konkurrenten med en model IV rett rundt hjørnet. Om Apple ikke evner å begeistre etablerte og nye kunder, vil de snart kunne slå følge bedrifter som en gang var konger på haugen: Sony, Panasonic, Nokia, Kodak, RIM, Atari, etc. Akkurat nå har Apple en svært lojal kundemasse som er delvis limt fast gjennom et svært integrert økosystem som i praksis representerer betydelige byttebarrierer.

Hva er moralen? Mens bedrifter må innovere for å ikke dø, vil de likevel kunne dø sakte dersom de ikke evner å komme ut med innovasjoner som begeistrer. Begeistring er en sterk driver av en aura som danner seg rundt selskapet og merkenavnet. Det er kombinasjonen av aura og slike innovasjoner som løfter firmaverdien. Det er dette som har brakt Appel til topps. Inkrementelle innovasjoner – hverdagsinnovasjoner- er ikke tilstrekkelig til å begeistre investorer eller kunder. Slike innovasjoner begeistrer bare driftsorienterte mennesker og ledere.

Da Apple var notert til USD 600 kalkulerte Financial Times at Apple var mer verdt enn alle børsnoterte selskaper i Portugal, Irland, Hellas, og Spania tilsammen. På et tidspunkt var aksjen spådd til å nå USD1000. Å tro at selskapet bare skulle fortsette denne ville veksten, ville være for godt til å være sant. Tyngdeloven gjelder også innen aksjer – også for Apple om de ikke begeistrer kundene og investorene.

Ingen kommentarer: