søndag 28. mars 2010

Bokanmeldelse: The Big Switch

The Big Switch: Rewiring the World, from Edison to Google
Av Nicholas Carr, W.W. Northon & Inc., 224 sider

Nicholas Carr kom i offentlighetens søkelys i 2003 da hans artikkel i Harvard Business Review ”IT Doesn't Matter”, angrep den rådende tanke om at ny informasjonsteknologi ville forbedre virksomhetenes effektivitet. IT-direktører, som målte sin makt ut i fra størrelsen på IT budsjettet, hånte Carr for å våge å utfordre deres suverene rett til stadig større budsjetter.

I boken The Big Switch bygger Carr på denne artikkelen, men går tilbake til begynnelsen av elektrisk kraft for å finne en analogi til måten IT er under utvikling i dag. Kort fortalt trekker han paralleller mellom Edisons levering av elektrisk kraft til kontorer i New York i det nittende århundre og dagens IT-løsninger gjennom ”Cloud technology” (på norsk: Skyen).

Tidlig i det 20. århundre, gikk elektrisitet fra å være produsert lokalt i hvert selskap som trengte strøm til å være masse produsert og gjort tilgjengelig på et strømnett som alle kunne dra nytte av. I det 21. århundre, hevder Carr at det er en tilsvarende revolusjon som skjer innen IT. Mange bedrifter bygger fremdeles sine egne infrastrukturer og kjøper egne datamaskiner. Men internett er i ferd med å danne en slags databehandlings rutenett tilsvarende strømnettet, som bedriftene kan dra nytte av gjennom en plugg i veggen.

Implikasjonene av dette er like formidable som de var for strøm. Et eksempel på dette er Amazon ulike tjenester som S3 for datalagring og EC2 for datakraft – bedriftene betaler for det de bruker av IT til enhver tid. Noen kaller det ”IT på tappekran” - grunnprinsippet i Sky-teknologien. Kanskje kjenner du Skyen bedre gjennom Googles Gmail, YouTube,og Flickr eller Apples iTunes og Mobile-me.
Se BI Forskning ”Innovasjon i Skyen (The Cloud") for en populær fremstilling av denne teknologien.

The Big Switch er en spennende fortelling, og i de tidlige kapitlene viser Carr seg som en belest historiker. Han gir et fascinerende portrett av George Insull, Edison sin protesjé, og mannen som så hvordan vekselstrøm ville gjøre det mulig for fabrikkene å erstatte lokale generatorer med tilgang til en langdistanse rutenettet. Hans paralleller mellom Insulls arbeid og pionerer av web-baserte tjenester som Google, Sun og Amazon, er svært godt beskrevet.

Boken er morsom og lettlest. Den passer spesielt godt for dem som liker business og teknologi og "historien bak historien." Teknologi har utviklet seg fra å være en pådriver at innovasjon til å bli en muliggjører av innovasjoner. Derfor er den viktig å lese for ledere som ser etter nye forretningsmodeller som grunnlag for å skape nye verdier for kundene. The Big Switch ble anbefalt til meg av en venn - jeg er glad jeg leste den.