Publisert i Finansavisen 11 april 2023
ChatGPT og GPT4 vil ikke erstatte virksomheter, men virksomheter som ikke tar teknologien i bruk vil bli truet av de som tar den i bruk.
Virksomheter opplever ofte eksterne sjokk som pandemi, krig eller teknologi, og det tar tid før ledere skjønner hvordan de skal tilpasse seg. ChatGPT og GPT4-sjokket som vi nå står overfor vil true veletablerte selskapers eksistens i mange bransjer.
OpenAI lanserte en AI-basert tekstgenerator, ChatGPT, den 30. november 2022. Bare tre måneder etter lansering hadde den mer enn 100 millioner brukere og omtrent 13 millioner daglige brukere. Dette er sammenlignet med Instagram, som tok nesten ett år å nå 10 millioner brukere.
Bruken og spredningen av ChatGPT og GPT4 vil trolig true eksistensen til virksomheter i etablerte markeder som skyløsninger, digital markedsføring og netthandel. Da vil selv selskaper som GOOGLE, Amazon og Microsoft være truet. GOOGLE har allerede satt krisestab av frykt for å miste USD 160 milliarder i reklame- og søkeinntekter. Microsoft har investert USD 10 milliarder i OpenAI og inngått en avtale om bruk av ChatGPT i søkemotoren Bing. Amazon har vi ikke hørt fra.
Andre virksomheter vil adoptere teknologien og bake den inn i markedstilbudet for å bli mer attraktive i markedet. Tenk kundeservice. En McKinsey-analyse viser at teknologien vil styrke verdiforslaget og øke driftsresultatet i beklednings-, mote- og luksussektorene med mellom 150 og 275 milliarder dollar.
Disrupsjons-prosessen, som er begynnelsen på slutten for virksomheter, oppstår når vellykkede virksomheter mislykkes fordi de fortsetter å ta de valgene som drev deres tidligere suksess. Dette skjer ofte på grunn av kompleksiteten i å endre forretningsmodellen og organisasjonen som har spesialisert seg på effektiv produksjon og levering av dagens løsninger, usikkerhet om hvilken teknologi som vil slå igjennom og kostnader som oppstår når nye løsninger "stjeler" inntekter fra de gamle løsningene.
I dag er det viktigere enn noensinne å ta ChatGPT-teknologiskiftet på alvor. Mobilindustrien ville avvente situasjonen da Apple lanserte iPhone i 2007, og selskaper som Ericsson, Sony, LG, BlackBerry, HTC, Motorola og Nokia forsvant fra markedet. Det vi må huske er at ChatGPT, i motsetning til iPhone, ikke er avgrenset til en bransje. Teknologien kan anvendes av alle over alt.
Prediksjonen er klar: ChatGPT vil ikke erstatte virksomheter, men virksomheter som ikke tar teknologien i bruk vil langt på vei bli erstattet av de som gjør det.
*) Teksten er redigert ved hjelp av ChatGPT
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar