mandag 16. januar 2023

BaneNOR: «Evig eies kun et dårlig rykte»


BaneNOR er bekymret for noe de har for mye av - et dårlig renommé eller merkenavn og kostnadene forbundet ved det, ifølge DN 17 januar 2023

Det er ikke det eneste ledelsen burde bekymre seg over. I et effektivt marked med reelle alternativer, ville selskapet, med dagens ledelse og prestasjoner, vært konkurs. 

Situasjonen minner meg om konklusjonen i en artikkel om kundetilfredshet fra 1994: «tilfredse kunder tenderer til å være lojale, men lojale kunder trenger ikke være tilfredse». BaneNors kunder og deres kunder, er misfornøyde, men lojale fordi alternativene ikke er særlige attraktive eller reelle.


Selskaper som har vært knyttet til en serie av negative hendelser har ofte valgt å omdøpe seg. Hete noe annet. Etter en rekke problemer ble Expert omdøpt til Power. Av samme grunn ble UPC Norge til Get. La oss ikke glemme hvorfor NSB ble til Vy, eller Facebook som ble til Meta. Felles er flukten fra fortiden. En ny start. En nullstilling. 


Allerede ved fødselen i 2016 var det bråk rundt BaneNOR. Aftenposten rapporterte at fem personer i rådgivningsselskapet Scandinavian Design Group -i tillegg til en intern gruppe på seks personer - brukte fem uker på å utvikle den nye logoen til den nette pris av en halv million. Jernbaneinfrastrukturforetaket skulle nå hete BaneNOR SF. Språkrådet var ikke imponert. 


Målet for det «nye» selskapet skulle være å bidra til effektivisering blant annet gjennom et sikkert og pålitelig transportsystem. Historien har vist noe annet. 


Dersom man kan lære av historien, kan neste prediksjon være at BaneNOR skifter navn - igjen. Grunnen kan være at det er billigere enn å ansiktsløfte det gamle gjennom fremragende leveranser. 


En slik løsning, uten skifte av ledelse, ville være som å sette leppestift på en Bulldog. Det blir ikke penere eller bedre.

Ingen kommentarer: