Bilindustriens konkurransefortrinn har flyttet seg fra effektiv produksjon av fosildrevne biler til å produksjon av digitale biler drevet av fornybar energi og kunstig intelligens. Dette kan norsk industri lære av!
Hurdalsplattformen har i seg mye industriell tenking. Det er ikke overraskende siden vår industrielle «legacy» i stor grad er bygget på industri-virksomheter (feks Hydro, Yara, Equinor, Elkem) som eksporterte (generiske) varer i et globalt marked (feks olje, gass, aluminium, gjødsel, fisk) hvor prisene er gitt. I denne rollen er norske produsenter henvist til pristakerrollen hvor kostnadseffektivitet er et viktig konkurransevåpen. Rikelig tilgang på billig strøm har vært viktig for norsk industri. Men dette er ikke fremtiden.
Det som tok oss til hvor vi er i dag er ikke det samme som vil ta oss dit vi trenger å være i fremtiden.
Omstillingen av Norge som blant annet inkluderer mindre oljeavhengig, økt tjenestesektor, økt bærekraft, og økt digitalisering tilsier at tiden er perfekt for å vie verdiskaping for kundene større oppmerksomhet - en type verdiskaping som utløser økt etterspørsel, økt betalingsvilje, og redusert priselastisitet.
Mye endrer seg når varer elelr tjenester kan bli digitalisert. Bøker og aviser leser vi på Kindel eller iPad. Møter og forelesninger skjer mer gjennom TEAMS eller Zoom. Klokker er omdefinert fra mekaniske tidsmålere til digitale helsemålere. Tesla, verdens mest verdifulle bilprodusent, er beskrevet som en iPad på hjul. La oss se på bilbransjen.
I bilbransjen er ikke konkurransefortrinnet lenger produksjon av mer avanserte og energieffektive bensin eller dieselmotorer. I dag ligger konkurransefortrinnet i høyteknologiske løsninger, avansert software, kunstig intelligens (KI), sensorer og kamera som tolker omgivelsene for autonom kjøring. Fossilt brensel er erstattet med fornybar energi.
For å heie på fremtiden, skapte vi i Norge el-bilmarkedet i et samarbeid mellom staten og innbyggerne gjennom generøse incentiver. Nybilsalget er på vei mot 100% el-bil innen 2 kvartal 2022. Dette viser at markeder, som teknologi, kan bli skapt og at vi kan ta en posisjon.
Det er tre læringspunkter fra el-bilmarkedet, utover bærekraft, som har betydning for hvordan vi kan tenke på overgangen fra analog industri til digitale tjenester.
For det første kan en kunde velge å kjøpe, lease, leie eller ganske enkelt bare ha tilgang på en bil gjennom Uber, Hyre, eller Bildeleringen. Bil som en transport-tjeneste – mobility as a services (MaaS) - har vokst frem som et reelt alternativ til å eie. Programvare som en tjeneste, er et annet eksempel fremfor å eie.
For det andre er moderne biler datamaskiner på hjul med innebyggede sensorer, kameraer som gjør autonom kjøring og parkeringsassistanse mulig. Slik blir bilen en kunnskapsintensiv digital transport-tjeneste. Internet of Things (IoT) kan gjøre de fleste analoge produkter smarte ved å knytte dem til internett. Da blir de en tjeneste.
For det tredje kan man via sensorer, kamera, KI, og 5G fange og behandle store mengder data om bilen og sjåføren i sanntid. Dette er bruksdata som produsentene kan bruke til preventivt vedlikehold, selge dem til forsikringsselskaper, og bruke dem til innovasjoner. Virksomheten som en AI-fabrikk bygget på big data, er i dag en del av flere næringer.
Verden står ikke stille
I 2010 var listen over verdens ti mest verdifulle selskaper dominert av kapital-tunge industrivirksomheter med mange ansatte. Bedriftskunder var målgruppen (B2B). I 2021 - ti år senere - er ni av ti virksomheter på den samme listen kapital-lette digitale tjenesteytende virksomheter med få ansatte. Sluttkunder er målgruppen (B2C). En spennende animasjon av denne utviklingen finner du her.
På ti år har verdens mest verdifulle virksomheter gått fra produksjon av varer til produksjon av kunnskapsintensive digitale tjenester. På ti år har verden gått fra verdiskaping basert på råvarer til verdiskaping basert på data om sluttkunder. Hva vil de neste ti årene by på? Følgende to prediksjoner virker trygge:
- Norske virksomheter vil med digitalisering, KI, IoT, og 5G utvikle seg fra B2B til B2B2C for å nyttegjøre seg av kunde og bruksdata i verdiskapingen.
- Med AI-fabrikker som fundament, vil fremtidens næringsliv i større grad være bygget på kunnskapsintensive digitale tjenester.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar