fredag 9. august 2019

Uber taper penger. Hva så?


Persontransport-selskapet UBER leverte svake 2. kvartalstall – minus 47 milliarder kroner - og aksjen sank med 10 prosent på Wall Street i følge e24.no 9 august. Bør man selge aksjen nå? Mitt svar er nei!

UBER ble børsintrodusert i mai i år med en kurs på USD 45 og er i dag omsatt på ca USD 43 - som må sies å ikke være så verst gitt omstendighetene ved IPO. Spørsmålet er om aksjen vil stige? La det være sagt med en gang: UBER har aldri tjent penger! Minus USD 3 milliarder i 2016, minus USD4 milliarder i 2017 og minus USD3 milliarder i 2018. Det store tapet i 2 kvartal skyldes i hovedsak engangskostnader i forbindelse med børslansering. Men håpet ligger i fremtiden.

Min Uber-optimisme er knyttet til at selskapet er så mye mer enn transport av mennesker. Deres to største aktiva er

  • de er en plattform for andre tjenester som for eksempel levering av mat
  • de er den dominerende aktøren med det sterkeste merkenavnet
I sum har dette nesten tredoblet topp-linjen fra USD 3,9 milliarder i 2016 til USD 11,3 milliarder i 2018. Kombinasjonen av en plattformbasert forretningsmodell og markedsdominans gjør at Uber kan utvikle videre nye tjenester utover persontransport, som er den minst lønnsomme nå og fremover.

Ubers komparative fortrinn i persontransport er de store datamengdene de har akkumulert over tid. Med kunstig intelligens og maskinlæring kan dette omsettes til verdifull informasjon mht innovasjon eller prediksjoner av behov. Ubers største utfordring er at de ikke har ansatt sin egne sjåfører - noe konkurrenten Lyft har gjort. 

Dette opplever jeg som problematisk da man, i flg teorien, skal eie (les: ansette) den viktigste ressursen. Ved mitt siste besøk i San Fransisco spurte jeg alltid Uber-sjåføren om hva han/hun tenkte om Uber. Svarene passer ikke på trykk. Da har man at de som leverer tjenesten dropper bomber rundt merkenavnet i sine møter med Uber-kundene. Slikt er ikke bra på sikt.

I sum minner Uber mye om Amazon i sine tidlige dager som bokseller. Uber kan bli det samme når det gjelder logistikk av mennesker eller varer. Fordi fremtiden er så lys, vil jeg ikke la meg villede av en skrikende overskrift om megatap i 2 kvartal 2019.

Ingen kommentarer: