NOKIA, vårt alle kjente og kjære Finske, men nå forfalne
selskap, lanserer i morgen en ny mobiltelefon med et ekstremt godt kamera.
Kritikerne og analytikerne er optimistiske og lurer på om selskapet er tilbake
i manesjen. Dette reiser spørsmålet om dødende selskaper kan våkne igjen?
Det er mange grunner til at NOKIAs nye sjef, Elop, brukte
betegnelsen “som en brennende plattform” om selskapets tilstand for en liten stund siden. Jeg tror de
kan oppsummeres i tre forhold: et lukket operativsystem, for sene inn i
smarttelefon markedet, og tap av merkevareverdi. Resultatet var ikke bare at
Samsung og Apple kom inn i markedet, men det gjorde at NOKIA fremsto som slagen
- en “has been”.
For kunder er dette synonymt med at både atferd og
holdninger endrer seg i gal retning. Atferden endret seg negativt ved at færre ønsket
å kjøpe NOKIA mobiler igjen. "Hvem vil kjøpe dårlig teknologi?", var ett argument. Holdningen
endret seg negativt ved at merkenavnet fikk en negativ assosiasjon. "Hvem vil
være assosiert med en taper?", var ett argument. Effekten på NOKIAS omsetning var
som et snøskred og markedsandelen falt som en stein.
Ved å samarbeide med Microsoft og deres operativsystem har
man prøvd å komme tilbake gjennom teknologiske innovasjoner. Lumia-serien har
vært svaret. Mottakelsene i markedet har vært lunkne, men analytikerne har vært
mer optimistiske og sendt aksjekursen nordover det siste året. Kundemarkedet
har ikke delt dette synet.
Men nå! Inn kommer LUMIA 1020! Dagens Næringsliv bruker “NOKIAs
comeback” som overskrift 10 juli – dagen før lanseringen. Det unike er kameraet
med hele 41 megapiksler i motsetning til Apples åtte og Samsungs 14. WOW! Men er
dette tilstrekkelig til å stå opp fra de døende?
Dessverre er oddsene mot NOKIA. Forskning og erfaring viser at hele ni
av ti innovasjoner flopper i markedet og blir trukket tilbake ett år etter
lansering. Men NOKIA kan klare det om de overvinner adopsjonsskepsisen – noe de
kan gjøre gjennom rå kraft i innovasjonen. Her nevnes fire måter dette kan
gjøres på:
- lag det nye 10 ganger bedre enn det gamle
- eliminere det gamle
- bygge et sterkt merkenavn
- forberede en sakte adopsjon
I sum: LUMIA 1020
vil være noe for noen få, men ikke for de store masser. Basert på dette spår
jeg en marginal suksess for lanseringen. NOKIAs store problem er a)
operativsystemet er marginalt i mobilmarkedet og b) få utviklere lager apper
for dette miljøet. Det er det siste som
gir liv til mobiler i dag. I dette perspektivet er ikke NOKIA på radaren - noe som ikke er forenlig med oppstandelse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar