For å opprettholde sin
image og merkeattraktivitet, har A&F innført en praksis om ikke å tilby størrelser
på sine klær utover størrelsen Large (L). Årsaken er like rasjonell som brutal:
de ønsker ikke at overvektige skal benytte deres klær – noe som i følge dem kan
ødelegge deres image.
A&F er alene om denne oppfatningen. Mens H&M har innført
en såkalt Pluss line, tilbyr A&Fs største konkurrent, American Eagel, størrelser
opp til XXL for kvinner og menn.
I et intervju med motemagasinet Salon i 2006, uttaler A&Fs direktør Mike Jeffries at
“[A&F’s]
business was built around sex appeal”.
“It’s almost
everything. That’s why we hire good-looking people in our stores. Because
good-looking people attract other good-looking people, and we want to market to
cool, good-looking people. We don’t market to anyone other than that,” “In
every school there are the cool and popular kids, and then there are the
not-so-cool kids,” he told the site. “Candidly, we go after the cool kids. We
go after the attractive all-American kid with a great attitude and a lot of
friends. A lot of people don’t belong [in our clothes], and they can’t belong.
Are we exclusionary? Absolutely."
Med andre ord: “beauty and coolness” ligger i
kroppsstørrelse. Koole barn som benytter
XL eller XXL er i følge A&F ikke koole – de skal man ikke ha som kunder.
Hevnen er søt.
Dette synet og denne forretningspraksis fikk en kunde, Greg Karber, i Los Angeles til å se svart nylig . Som en
spontan reaksjon oppsøkte han butikker som lever av å kjøpe konkurspartier eller
overskuddslagre av merkevarer fra andre. Her plukket han med seg alt han kunne
finne av Abercrombie & Fitch produkter. Med en videofotograf
på slep tok han med seg klærne ned til det området hvor alle Los Angeles uteliggere oppholder
seg og delte ut klærne til dem. Større kontrast til A&Fs og Mike Jeffries målgruppe
skal man lete lenge etter.
Vidoen ble lastet opp på Youtube og fanget opp av Huffington
Post. Nå går den, sammen med bakgrunnshistorien, viral over hele verden. Dette minner meg om det gamle
ordtaket: Revenge is a dish best served cold!
Hva er moralen? Noen ganger kan den kooleste markedsførings- og merkevarestrategien
slå tilbake som en boomerang - spesielt
når den kolliderer men en allmenn oppfatning av hva som er rett og galt.
A&F viser gjennom sin sjef Mike Jeffries at de mangler sosialt gangsyn. Når
styret ikke tar han i skole er det på tide at kundene gir uttrykk for hva som
gjelder i samfunnet. Dette er mitt bidrag!
2 kommentarer:
Artig, men ganske nedsettende overfor hjemløse da de trengs kun for å gi AF en smekk på fingeren.
Ja, slik kan man også se det. Spørsmålet er om de fattige, uteliggere, hjemløse, føler at de blir brukt i en antikampanje?
Legg inn en kommentar