mandag 18. juni 2012

Nettshopping: Hva skjer?

Internett-kundene i USA vil bruke $ 327 milliard i 2016 på Nettshopping, opp 45 % fra i år og 62 % fra 2011, ifølge en rapport ("U.S. Online Retail Forecast, 2011 to 2016") utgitt 18 juni av Forrester Research Inc og ført i pennen av analytiker Sucharita Mulpuru.

I 2016, vil Nettshopping utgjøre 9 % av all varehandel, opp fra 7 % i både 2012 og 2011, ifølge rapporten. Dette utgjør en årlig vekstrate på 10 % over fem år. Veksten er så stor at ingen innen varehandel kan neglisjere den om de vil være relevante.

Mens noen ser på Nettshopping som en glorifisert postordre handel hvor fargerike kataloger er blitt erstattet med elektroniske kataloger, ser andre dette som en handel som ødelegger butikkhandelen. Kundene ser på Nettshopping som svaret på mange av de tingene som er viktig for dem.

De grunnleggende motivene for å shoppe på nett kan oppsummeres i tre:
- bekvemmelighet fordi man kan shoppe når man vil (24x7), i et eget tempo uten andre kunder som stresser en
- lavere priser og større utvalg
- spare tid på å reise til og fra, kø, lete etter parkering, etc...

Mens omfanget av nettshopping er liten fremdeles (under 10 % av tradisjonell varehandel), er den sterkt voksende. Kjøp av e-bøker i USA har for eksempel for første gang oversteget salget av papirbøker. Dette følger naturlig med veksten i salget av lesebrett (Nook og Kindle).

Det synes å vokse frem et shoppingskille på Nett mellom menn og kvinner: Mens kvinner handler mer myke ting (klær og sko til seg selv og familien), handler menn mer harde ting (mobiler og elektronikk). Kvinner synes å være de som shopper mest på Nettet – noe som er naturlig gitt deres ofte dobbeltroller og dermed knapphet på tid. For travle kvinner blir Netthandel en effektiv bruk av tid.

Et felles problem for alle kundegrupper, er følt risiko: Er det man ser det man vil få og vil det passe/være det man ønsket. På grunn av denne følte og reelle usikkerheten, er det mange handlekurver som blir satt igjen ved kassaapparatet ubetalt. Dette betyr tapt handel for butikkene. Samtidig er dette en av de sterkeste grunnene til at mange foretrekker fysiske butikker.

Mye gjøres for å redusere følt risiko ved å handle på Internett. I USA er for eksempel gratis utsendelse og retur av varer mye brukt - noe Zappo.com selger sko er kjent for. Verdens største Internettbutikk, Amazon.com, har gratis retur som policy. I tillegg har Zappo gjort kundeservice til en av sine unike grunner til å handle hos dem (slagordet deres er: «We sell happiness!»). Amazon har alltid vært kjent for god logistikk og anbefalingsteknologi («andre som har kjøpt det samme, har også sett på....»). Når det er lett å returnere det man har kjøpt, er det lettere å kjøpe.


Innen tekstil brukes ofte teknologi for å redusere usikkerhet. LandsEnd.com, som selger klær og utstyr for aktiv fritid, har utviklet en Avarta som er en modell av deg basert på dine vitale mål. Avartaren følger deg mens du blar gjennom den elektroniske katalogen. Når du klikker på for eksempel en poloskjorte, vil den umiddelbart vises på Avartaren (modellen av deg) som du kan dreie 360 grader for å se hvordan den ser ut på deg fra alle sider. For LandsEnd har den kundedefinerte modellen vært en stor suksess.

Parallelt med kundevennlig distribusjon, service, og teknologi for å redusere risiko ved Nettshopping, har det i den siste tiden utviklet nye og spennende forretningstilbud hvor målet er det samme.

Både Warby Parker - som selger briller - og True & Co - som selger BH’er, sender etter dine spesifikasjoner, vareprøver hjem til deg slik at du kan velge hva som passer best for deg i trygge omgivelser. Både Warby Parker og Tru & Co er formidable Internett suksesser - Tru & Co er pr dato faktisk utsolgt for BHér.

En annen form for nettshopping er kjøp av tjenester hvor motivet er at man ikke trenger å eie, men heller ha tilgang til. I stedet for å eie en bil, kjøper man retten til å disponere en i noen timer eller for en hel dag når man har behov for transport. Bildelingsselsapet ZipCar.com er basert på dette prinsippet i utvalgte storbyer. Dette fungerer svært bra siden over halvparten av verdens befolkning bor i byer - noe som gjør at transporten ofte er over korte avstander - ofte el-biler.


En annet eksempel, men i en mer motepreget sjanger, er TieSociety.com - abonnement på slips for menn som i prinsippet er det samme som å leie en dvd fra Nettflix.com. Man velger ut farge og form og vil hver måned deretter motta nye slips. De gamle slipsene returneres, renses og sendes videre til andre abonnenter.

Det som gjør de to siste eksemplene spennende og relevante, er at de tapper inn i gjenbrukslogikken og dermed bidrar til redusert forbruk av råvarer. Dette grønne segmentet er i sterk vekst. Igjen synes det å være kvinner som leder an i adopsjonen av grønne tjenester.

Det er svært mange rasjonelle grunner for å shoppe vare og tjenester på nettet. Derfor vokser det. For moderne konsumenter, hvor tid er en knapphet, er Nettshopping en veldig bra løsning. For moderne konsumenter som ønsker å bidra til et bedre miljø, er Nettshopping av tjenester en veldig bra løsning.

Hva er moral i dette? Det vil være tre typer bedrifter innen varehandel: de som får det til å skje på Nettet, de som ser at det skjer noe på Nettet, og de som lurte på hva som skjedde. Sørg for at din butikk er i første gruppe. Fordi det er der kundene kommer til å være.

Ingen kommentarer: