En forkortet versjon sto på trykk i Aftenposten 11 januar.
Øystein Trevland, leder av Norges Taxiforbund, lurer i Aftenposten 5 januar 2016 på om taxinæringens samfunnsoppdrag er avlyst. Svaret er enkelt: det er ikke avlyst, men næringen har ikke evnet å levere på det.
Når de ikke leverer er det andre som ønsker å prøve. Vi kaller det gründervirksomhet og innovasjon – to hedersord i samfunnsdebatten, men ikke for Trevland.
Øystein Trevland, leder av Norges Taxiforbund, lurer i Aftenposten 5 januar 2016 på om taxinæringens samfunnsoppdrag er avlyst. Svaret er enkelt: det er ikke avlyst, men næringen har ikke evnet å levere på det.
Når de ikke leverer er det andre som ønsker å prøve. Vi kaller det gründervirksomhet og innovasjon – to hedersord i samfunnsdebatten, men ikke for Trevland.
Jeg har gjennom ulike debattinnlegg
lest Trevlands tanker om Ubers inntreden i det norske markedet. Hans tanker er
forutsigbare: forby det nye og behold det gamle. Slik sett fremstår han som en
leder som ønsker at bestående lover og regler skal brukes for å beskytte det gamle mot det nye. Innen taxinæringen burde vi heller
beskytte det nye fra det gamle.
Innovasjoner oppstår når noen
ser at en tjeneste kan gjøres bedre, fortere, morsommere, eller billigere. Uber
har i seg alt dette – noe som forklarer deres suksess. Men Ubers suksess kunne
vært enda større om de hadde en strategi som var mer lokalt markedstilpasset. I
dag er det ”one size fits all” strategien som rulles ut over hele verden. Dette
skaper motstand, ikke bare i Norge, men i blant annet Tyskland.
Nic Mewes, grunnleggeren av
MyTaxi i Tyskland (en løsning som minner om Uber) innså at landets regler for taxinæringen ville skape
problemer for Uber som ikke ville tilpasse seg det lokale markedet. I dag er
Uber presset ut av storbyer som Frankfurt, Hamburg og Düsseldorf og tilbyr sine
tjenester pt kun i Berlin og München. Skyldes dette aktiv lobby virksomhet fra
taxinæringen eller innovasjon? Svaret er ja på begge.
Jeg skal gi Trevland rett i
at Uber er en for-profit aktør i det jeg kaller tappekransøkonomien: tilgang på betalt sjåfør
med bil ved behov. Slike aktører må innordne seg gjeldende regler. Men ikke
slik at man tar livet av innovasjonen for å beholde det etablerte, slik
Trevland gir uttrykk for. Jeg savner en proaktiv holdning.
Hvorfor utviklet ikke
taxinæringen en mobilapp ala MyTaxi som har vært så vellykket i Tyskland i kampen mot Uber?
Hvorfor utvikler ikke taxinæringen en ny forretningsmodell for sin virksomhet som
løser opp i fallende service, kunnskap, og reduserer overtramp og skattefjusk? Hvorfor leder
deregulering av bransjen til overetablering? Svaret er enkelt: det er får eller
ingen incentiver i dagens løsning til samarbeide om innovasjoner fordi hver
drosjeeier er sin egen lille forretning med utstrakt incentiv til free-riding.
Det hadde vært mer givende å
lytte til Trevland dersom han inntok en mer forsonlig holdning: næringen har
falt akterut i sin innovasjon og er nå tvunget til å innovere for å kunne levere
på sitt samfunnsoppdrag. Istedenfor ber han politikerne bestemme seg for hva de
vil med næringen. Som leder burde han heller stille følgende spørsmålet til seg
selv, sitt styre og sine drosjeeiere: hvordan kan taxinæringen bli attraktive
ved å skape verdier for kundene? Om ikke taxinæringen klarer det, er det andre
som vil prøve! Uber, Lyft, og Haxi er bare tre eksempler. Nabobil.no er et fjerde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar