Norge kan aldri bli innovativ! Men vi kan bli oppfatte som innovative dersom kundene av de bedriften som utgjør norsk næringsliv opplever bedriftene som innovative. Vi kan også bli oppfattet som innovative dersom flere gründere unngår konkurs i løpet av de første årene. Da er det et paradoks at man måler nasjoners innovasjonsevne over tid på en helt annen måte.
I et samarbeide mellom Cornell og INSEAD utvikles det årlig en oversikt over vel 140 nasjoners innovasjonsrangering basert på 79 målepunkter. Global Innovation Index 2015 (GII) ble lagt frem 4 januar 2016.
Den gode nyheten er at Norge inngår i klassen ”efficient innovators” og er rangert som nummer 20 av totalt 141 land.
I et samarbeide mellom Cornell og INSEAD utvikles det årlig en oversikt over vel 140 nasjoners innovasjonsrangering basert på 79 målepunkter. Global Innovation Index 2015 (GII) ble lagt frem 4 januar 2016.
Den gode nyheten er at Norge inngår i klassen ”efficient innovators” og er rangert som nummer 20 av totalt 141 land.
De to dårlige
nyhetene er at
- Norge ligger et godt stykke bak våre naboer og
- at vi rykker bakover mens våre naboer holder stand.
Når vi ser nærmere på tallene ser vi at Norge oppnår en samlet GII-score på
53,8 av totalt 100 – et fall på ca 2 prosent poeng som gjør at vi faller ned fra
14 plass fra 2014. Vi er rangert som:
- nummer 25 innen Innovation output,
- nummer 16 innen Innovation input
- nummer 63 innen Innovation efficiency.
I sum har Norge en jobb å gjøre. Men før vi bretter opp armene, og
fordi ikke alle er enig i denne type nasjonale målinger, la oss reflektere litt
over dem som uttrykk for nasjoners innovasjonsdyktighet og evne. To ting slår
meg: de er viktige for å sammenligne, men de har liten operativ verdi for
politikere og ledere. Men det er på to andre punkter hvor jeg er grunnleggende
uenig i disse målingene:
- Nasjoner er ikke innovative. Bedrifter er
- Kundene er de beste dommerne av innovasjoner
Det er summen av utvikling av nye løsninger og forbedring av eksisterende
som er innovasjon. Effekten av innovasjoner er at de øker kundetilførte verdier,
øker kundebasens økonomiske verdi og dermed firmaverdien. Vår hypotese er at
innovative bedrifter som har høy kvalitet i sine løsninger og oppleves som
innovative av sine kunder er konkurransedyktige. Ved slutten av dagen er det
dette innovasjon handler om. Det er derfor ikke sikkert at Norge er den 20 mest
innovative nasjonen i verden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar