I dag er det riktig å si at det hersker
en viss cowboy-stemning blant innovatører og gründere. Læresetningen som har
utviklet seg i Silicon Valley og nå kopiert til Norge, er at man må feile fort
og ofte - før eller siden vil man lykkes.
Foreløpig feiler de fortere enn de lærer. For meg virker det som om at mantraet fungerer best som en psykologisk forsvarsmekanisme som gjør det lettere for gründere å leve med at det gikk galt. Men det blir galt når Innovasjon Norge gjør det til sitt mantra.
Foreløpig feiler de fortere enn de lærer. For meg virker det som om at mantraet fungerer best som en psykologisk forsvarsmekanisme som gjør det lettere for gründere å leve med at det gikk galt. Men det blir galt når Innovasjon Norge gjør det til sitt mantra.
For å feile fort og ofte er ikke like
morsomt verken for långivere eller gründere som det kan høres ut som –noe
familien til Jody Sherman erfarte. 27 januar i år tok den 48-gamle
seriegründeren sitt eget liv på vei til jobb i Las Vegas. Årsaken var at hans siste
oppstartsselskap, Ecomom, slet økonomisk. At han seks måneder tidligere hadde mottatt
14 million friske kroner fra investorer, og totalt 85 millioner kroner over
selskapets levetid, viser at mange har tapt mye.
Antall avviklinger av oppstarts-bedrifter
i Norge eller USA viser at Jody ikke er den eneste seriegründeren som har
opplevd store problemer. Men det er ikke god praksis å snakke om at man sliter.
Det er suksesshistoriene om Facebook, Uber, eller Airbnb som trekkes frem. Men om
lag 80 prosent av oppstartsselskapene innen teknologisektoren i Silicon Valley
gikk konkurs i perioden 2000 til 2013. Hvorfor feiler gründere?
En analyse foretatt av CB Insights av
101 erfaringsbrev fra ledere av oppstarts-bedrifter som gikk konkurs, viser at
ni av ti start-ups avvikles enten fordi det ikke er noe behov for løsningen
(42%) eller at man går tom for penger (29%) - som ofte skyldes at det ikke er
noen etterspørsel. Når nesten halvparten av de selskapene går til grunne fordi
det ikke var noe behov for løsningen, sier dette mye om gründeres blinde tro på
egen ide. Men det sier også mye om investorenes håp om at det skal gå godt. Kanskje må fremtidige gründerskoler bruke mer
tid på å lære deltakerne å bedre tolke hva som er viktig for kundene – så
viktig at de er villig til å slippe det gamle til fordel for det nye.
Har Norge en gründer- eller
innovasjonspolitikk?
Mange betviler det, men i den grad en
innovasjons- eller gründerpolitikk finnes, mener jeg at den kan uttrykkes som:
Dersom man gir mange nok en sjanse vil det før eller siden dukke opp en ny
William Shakespeare, Steven Jobs, eller en Elon Musk! Erfaringene så langt
viser at slik kan det ikke være. Her følger åtte forslag til en bedre
innovasjonspolitikk i uprioritert rekkefølge:
1) Virkemiddelsapparatet (for eksempel kommuner, Innovasjon
Norge, Norges Forskningsråd, SIVA, inkubatorer, forsknings- og kunnskapsparker) for gründere er omfattende og må koordineres bedre. Aktørene
har ulike mandat (for eksempel distriktspolitikk eller sysselsetting) og er i
liten grad synkronisert. Resultatet er blant annet at effektene av de ulike
tiltakene blir marginale eller kortsiktige. For potensielle brukere er de ikke
alltid lett å finne frem til rette instans. Målet må være å koordinere tiltakene,
målrette og samle dem slik at potensielle gründere effektivt kan finne frem i
tiltaksjungelen.
2) Virkemiddelsapparatet må i større
grad rette sine tiltak mot etablerte bedrifter som har vist at de har livets
rett, og stimulere til økt forskning og innovasjon i disse. Dette er i tråd med
Produktivitetskommisjonens første del-rapport. Skattefunn kan være et slikt
tiltak. All erfaring så lang har vist at risikoen rundt gründere er for stor –
noe som leder til unødvendig ødsling av penger. Målet må være å få mest mulig
igjen for investeringene med størst mulig sannsynlighet.
3) I satsingen på gründere, må man
profesjonalisere utvelgelsen av hvem man skal satse på – hvem som med størst
sannsynlighet vil overleve. Såkalte private-equity selskaper som lever av å
investere i selskaper for så å selge dem i løpet av fem til syv, kan være aktører
man kan engasjere. For eksempel kunne Innovasjon Norge gjøre som Oljefondet som
bruker eksterne meglere for bedre sammenligne og vurdere sine egne
prestasjoner. Målet må være at man i størst mulig grad investerer i gründere
som lykkes.
4) Silicon Valley, i motsetning til Norge, har et svært
godt utbygget investormiljø som kan komme inn på svært tidlige faser i en
gründers liv. I Norge savner vi rikelig tilgang på risikovillig kapital. Abelia
og Foreningen for Innovasjonsselskaper i Norge (FIN) har foreslått at det
etableres en såkalt pre-såkornordning på en milliard korner – en ordning som vil gi flere
lovende selskaper muligheten til å øke veksttakten og komme raskere til
inntekter.
5) Universitets og høyskolesektoren
må i større grad sette entreprenørskap og innovasjon på menyen for utdanningsprogrammer.
I dag er store deler av undervisningen rettet inn mot å bekle fagfunksjoner (for
eksempel jurister, arkitekter, biologer, og ingeniører) i offentlige og private
virksomheter eller ledelse og kontroll av de samme. Målet må være at langt
flere studenter stimuleres og gis forutsetninger til å starte egen virksomhet.
6) Vi må i større grad blande forskere
og gründere for gjensidig forskning og læring. Ordningen med Sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI)
ble utredet og foreslått etablert av Norges forskningsråd i 2004. Regjeringen
fulgte opp forslaget om etablering av SFI gjennom St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning. Dette har vist seg
å være er en innovativ løsning som tvinger virksomheter og forskere sammen til
mer næringsrettet forskning. Målet må være å utvikle mer rigorøs og relevant
kunnskap om innovasjon og gründere.
7) Vi må i større grad investere i
innovasjons- og gründermiljøer rundt de store universitetsbyene i Norge;
Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, og Oslo. Store innovasjon og gründer-klynger
som for eksempel Silicon Valley, Boston, Berlin, London og Paris, er ofte knyttet
til større forskningsmiljøer. Innovasjon Norge har et mandat som skal fremme innovasjon
og gründere i hele Norge - noe som gjør det vanskelig for dem å satse spisset
inn mot ledende miljøer og steder. Målet må være å utvikle bærekraftige
innovasjons- og gründer klynger – ikke mange klynger.
8) Det samlede
innkjøp av varer og tjenester for offentlig sektor utgjorde om lag 432
milliarder kroner i 2013. Det offentlige kan gjennom sine
innkjøpskontrakter legge listen høyere og presse innovatører og gründere til å
innovere dersom de skal kunne ta del i dette store markedet. Ved
å definere ambisiøse krav kan det offentlige være med på å utvikle nye
innovative løsninger. Målet må være at alle som kan bidra til flere og bedre
innovasjoner, bidrar.
Som nasjon er vi avhengig av det
Apples Steven Jobs kalte ”the crazy ones”
- innovatører og gründere som tror at de kan forandre verden. Vi må
hjelpe dem å lykkes på en helt annen måte enn hva vi gjør i dag. Dersom en
bedre innovasjonspolitikk, mer næringsrettetforskning og større utdanningsfokus
på innovasjon og gründere kan bedre statistikken slik at fem av ti gründere lykkes
og ikke som i dag hvor bare tre av ti lykkes, er dette et svært nyttig bidrag for
Norge. Det er i alle fall en mer effektiv strategi enn å vente på en
Shakespeare, Jobs, eller Musk – eller var det Godot?
Trykket som kronikk i Bergens Tidende 7 mars 2015
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar