Foredrag fremført under Statsråd Jan Tore Sanners seminar om IKT, innovasjon og produktivitet, Oslo 17 mars 2015.
Innovasjon og tjenester er to positivt ladede ord. Ingen er imot innovasjon og få vil ha færre tjenester!
Innovasjon og tjenester er to positivt ladede ord. Ingen er imot innovasjon og få vil ha færre tjenester!
Likevel sliter virksomhetene med å innovere noe folk
vil ha eller levere tjenester i et omfang og av en kvalitet vi ønsker. Jeg vil
i mitt innlegg ta opp to problemstillinger:
- Produktivitet i en tjenesteøkonomi
- Automatisering av (offentlige) tjenester
En av Norges store utfordringer, og som Marianne
Andreassen påpekte, er økt produktivitet. Tjenesteytende sektor utgjør i dag om
lag 70% av Norges BNP - en stor og voksende sektor som vi hevder sliter med
negativ produktivitetsutvikling.
En produktivitetsforbedring innen denne sektoren vil med
andre ord ha en vesentlig større effekt for norsk økonomi enn en tilsvarende
økning i produktiviteten innen vare-produserende sektor. Det er derfor
paradoksalt at det er innen denne sektoren vi vet minst om produktivitet og
innovasjon.
For det andre finner vi at kundetilfredsheten med
tjenester er signifikant lavere enn varer og at private tjenester har
signifikant høyere tilfredshet enn offentlige.
Det betyr ikke at offentlige virksomheter eller etater
er drevet av sinker, men snarere grunnleggende forhold ved tjenesteytingen:
Segmentering, eller fravær av, er en forklaring. En organisasjonskultur som
ikke setter kvalitet og service i høysete, er en annen.
Men tilbake til produktivitet. Jeg har alltid undret
meg over sosialøkonomenes definisjon av produktivitet som output over input –
spesielt i en tjenesteytende økonomi hvor teknologi og kunder er sentralt for
tjenesteproduksjonen.
Med en smarttelefon blir for eksempel skillet mellom
arbeidstid og fritid viske ut fordi man er tilgjengelig 24x7x365. Hva betyr økt
ikke-betalt arbeidstid for produktiviteten?
Teknologi har gitt oss tilgang på ulike varer og tjenester
på en helt annen måte enn før. Netthandel er ett eksempel. Delingsøkonomien er
et eksempel på hvordan etablerte ressurser kan utnyttes bedre ved at man deler
attraktive aktiva med andre mot betaling. Airbnb, Zipcar og Finn.no er bare
noen eksempler. Eva Grinde i DN diskuterte nylig hva som skjer når
arbeidsgiveren blir en app i "Uber-økonomien".
Med Google og ulike apper kan vi hente informasjon og
gjennomføre transaksjoner i løpet av sekunder hvor vi før brukte minutter eller
timer. Hal Varian, sjefsøkonomen hos Google, fant i en studie at de i
gjennomsnitt brukte 22 minutter på å besvare et typisk Google spørsmål (feks Hvordan lager jeg Brownies?) uten
Google, men bare syv minutter med Google. En besparelse på 15 minutter pr
forespørsel. Hvordan blir denne gevinsten fanget opp?
Et siste poeng er kundenes innsats i tjenesteytingen. Det er
i dag vanskelig å tenke seg en tjeneste som ikke krever direkte
kundedelaktighet i en eller annen form. Tenk bare på effektiviteten innen
finans eller flybransjen hvor kundene gjør det meste i fbm transaksjonene eller
kjøp, innsjekking og ekspedering av bagasjen. Begge registerer betydelig produktivitesøke, men de glemmer å ta hensyn til kundenes økte innsats.
Sosiale medier er en spennende sektor. Hva ville for
eksempel Facebook og andre sosiale medier som Twitter, Instagram, eller
Snapchat vært uten brukernes aktive innholdsproduksjon - en innsats som for
Facebook totalt sett er estimert til 200 millioner timer hver dag? Dette
tilsvarer 10 ganger så mye som det tok å bygge Panama kanalen. Hvordan kan vi
vite omfanget av kundenes delaktighet i tjenesteproduksjonen og verdien av
denne når innsatsen ikke registreres og ikke inngår i vår beregning av BNP?
Uten at vi tar hensyn til utvidet arbeidstid og
omfanget av kundenes input, vil vi ikke kunne måle økonomiens størrelse og
produktivitetsutviklingen riktig. Når vi ikke måler økonomien riktig er det
vanskelig å styre den riktig.
Fire års jobbing med innovasjon i tjenester gjennom
SFIen Center for Service Innovation (CSI) ved Norges Handelshøyskole (NHH), har
gitt oss mye nyttig lærdom og innsikt.
I motsetning til innovasjon i produkter, er innovasjon
i tjenester mye mer enn en ferdig løsning. Det er mer holistisk og berører
store deler av virksomheten. Blant annet av denne grunn opplever vi at innovasjonene er
sjeldnere og mindre radikale.
Tjenesteinnovasjon berører ofte de ansatte. Derfor ser
vi at tjenesteinnovasjon ofte betyr organisatoriske endringer, økt feilrate, og
fall i produktivitet og kundetilfredsheten på kort sikt.
Til slutt har vi adopsjonsproblematikken hvor hele
åtte av ti innovasjoner ikke blir adoptert av kundene. En Moores lov (dobling av ytelsene hver 18 måned) om
tjenesteinnovasjon, er derfor vanskeligere å finne frem til enn innen teknologi
og varer.
CSIs forskningsagenda, som speiler partnerbedriftenes
behov for kunnskap, for perioden 2015 til 2019 er delt i fire:
- Innovasjon i forretningsmodeller (bedre skape, kommunisere, og fange verdier)
- Innovasjon i organisasjonskultur (utvikle mer innovative og kundesentriske organisasjoner)
- Innovasjon gjennom service design og kundeopplevelser
- Innovasjonsøkonomi (effekten av ulike innovasjoner før man gjør dem)
Disse forskningsområdene er like relevante for
offentlige tjenester som for private. Men offentlig sektor har noen
kontekstspesifikke forhold som man må ta høyde for.
For eksempel er fravær av et marked og konkurranse noe
som demper innovasjonstakten. Det er også noe som demper ledernes incentiver
til å sette i gang innovasjonsprosjekter på egenhånd.
Ansattes incentiver til å innovere eller ta risiko ved
å gjøre ting annerledes, er ikke godt utviklet. Innovasjon i tjenester i
offentlig sektor skjer derfor i større grad gjennom politiske direktiver eller
målsetninger.
I en doktoravhandling som jeg veileder ser vi på
adopsjonen av Altinn mellom offentlige etater. Arbeidet her forteller meg at
det ofte skal mer til enn politiske direktiver eller signaler for at etater og
virksomheter tar den nye teknologien i bruk. Det hele virker tilfeldig.
Men innen et område av tjenesteinnovasjons arbeidet
har vi opplevd store effekter og stor entusiasme blant kunder, pasienter og
ansatte: service design.
Dette er en praktisk ikke-vitenskapelig tilnærming til
tjenesteinnovasjon drevet fram av ulike
designmiljøer internasjonalt (Stanford
d-school) eller lokalt (Arkitekt og designhøyskolen i Oslo eller konsulenter
ala BEKK og LiveWork).
Veldig kort går metoden ut på å tidlig visualisere den
nye løsningen for å få tilbakemeldinger fra kundene i en iterativ prosess samt
illustrere kundens reise eller kontaktpunkter gjennom tjenesteopplevelsen.
Det ”nye” er at man ser det hele gjennom kundens og
ikke tilbyders øyne – noe som for deltakerne ofte gir en rekke
”AHA-opplevelser”. Det man tror skjer i tjenesteproduksjonen er ikke alltid det
som faktisk skjer. Vi kaller det kundegap!
Det eksempelet som oftest trekkes frem innen offentlig
sektor, er hvordan Oslo Universitetssykehus reduserte brystkreft ventekøen fra
12 uker til 48 timer gjennom design tenking. Utgangspunktet var at hver
funksjon var optimalisert for sin egen effektivitet og ikke pasientreisens
effektivitet. Gjennom relativt enkle grep ble dette løst opp i. Effektene for
pasienten, ansatte og organisasjonens effektivitet, var formidable.
Mens innovasjon i nye forretningsmodeller eller
innføring av en innovasjons og kundesentrisk kultur innen offentlige
tjenesteyting vil ta tid og kreve betydelig innsats, vil jeg anbefale at man
benytter service design og designtekning som en praktisk, lav-risiko, og
lav-investerings tilnærming til å innovere i offentlige tjenester.
Når det gjelder økt bruk av teknologi, er det en
utfordring at ikke alle i populasjonen av ulike grunner, er like mottagelig for
å ta den i bruk. Økt automatisering (erstatte ansatte med teknologi) reiser en
rekke problemstillinger
- Hvor hurtig skal man innføre automatiseringen?
- Hvor omfattende skal automatiseringen være?
- I hvilken grad skal man kompensere brukerne for deres økte innsats?
I en studie (Andreassen, van Oest, Olsen) som vi nå
holder på å avslutte, så vi på dette – riktig nok i en privat kontekst.
Simulering av effektene over tid ga klare svar:
- Erstatt ansatte med teknologi gradvis. La alle eller deler av de fristilte bedrive kundestøtte for å hjelpe brukerne til tidligere å oppleve gleden/nytten ved å bruke teknologien.
- Så lenge teknologien leder til økt servicegrad, skal man automatisere 100%. Men det er optimum.
- Når kundene ble kompensert for mer-innsatsen med lavere pris i fbm automatiseringen, ledet dette til hurtigere og økt automatiseringsgrad.
Fordi man ikke kan angripe alle problemer på en gang,
vil det være mitt råd på kort sikt å satse på økt digitalisering av helse og
omsorgssektoren. Økt helse- eller velferdsteknologi vil redusere belastningen på
behandlingsstedene samt dempe etterspørselen etter flere ansatte. I tillegg til
å spare penger (en omsorgsplass koster ca 800.000/år), vil de det gjelder
oppleve en økning i sin velferd ved å kunne bo hjemme lengre. Kombinerer man
dette med en gjennomgang av omsorgstjenestene i lys av service design, kan man
oppnå store gevinster fort.
Vil man være radikal, kan man rive gamle sykehus og
omsorgsinstitusjoner fra 1960 og 1970-tallet og bygge nye som er tilpasset
moderne teknologi og behandlingsformer. Sykehuset i Møre og Romsdal, når det
står ferdig, vil være utformet for en helt annen behandlingslogikk,
servicegrad, og produktivitet enn eldre sykehus. Vedlikeholdskostnadene for
Radiumhospitalet og Ullevål sykehus er grelle eksempler på en styrings logikk
som er fri for produktivitet og innovasjons fokus.
Økt produktivitet og innovasjon krever at ledere våger å
gjøre ting annerledes - ta en risiko. Det vil også kreve en annen
organisasjonskultur som vil kreve omstillingssmerter. Mens alle grep for å øke
produktiviteten og innovasjonsevnen og viljen i privat og offentlig sektor
ønskes velkommen, mener jeg at det er våge viljen blant ledere til å prøve og
feile som er den knappeste ressursen - spesielt blant ledere av store etablerte
virksomheter og etater.
Da er det for ledere lettere å lete etter nye måter å kutte
kostnadene på. Utfordringen da er at forskningen viser at innovasjoner i
markedet (skape verdier for kundene) har en vesentlig høyere avkastning på
investert kapital enn innovasjoner i driften.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar