torsdag 12. juli 2012

The (Honest) Truth About Dishonesty: En bokanmeldelse

The (Honest) Truth About Dishonesty,” av Dan Ariely (Harper, 285 sider) er hans siste bok av tre. Noen vil kanskje ha lest hans første «Predictably Irrational» eller hans andre «The Upside of Irrationality»: begge bestselgere.

Ariely, James B. Duke Professor of Psychology og Behavior Economics ved Duke University, USA, har vist seg som en fantastisk forfatter og forsker. Hans siste bok lever opp til de to første.

Boken bygger på noe av materialet fra de to første, men i en mer spisset kontekst: hvorfor og under hvilke forhold eller situasjoner vil mennesker «cheat» - og med hvor mye?

Selv for ærlige mennesker er dette skremmende lesing: vi alle lyver og stjeler, mer eller mindre, over kortere eller lengre perioder. Men dersom man først begynner, er det lett å skalere opp.

Ariely viser dette med bakgrunn i sin forskning (behavioral economics) og utallige eksperimenter. Noen kan finne denne formen litt krevende, men det er bryet verd.

I denne boken, lærte jeg for eksempel hvorfor jeg ikke kan stole på personen som har reparert bilen min – en person jeg har kjent evig, hvorfor jeg bør tegne bilder av ett par øyne og henge dem på snack kabinettet, og hvorfor en bunke dollarsedler har mindre sannsynlighet for å bli stjålet enn lunsjen i kjøleskapet, som har samme verdi som pengene. Eller at menneskers ærlighet øker dramatisk når de signerer på toppen av et dokument (for eksempel selvangivelse) fremfor ved slutten av dokumentet.

Kanskje det jeg beundrer mest med Ariely, bortsett fra hans enorme produktivitet, er hans evne til å stille gode spørsmål for så å designe et eksperiment som gir svar på spørsmålet. For lesere som har lest Ariely tidligere og likte det, vil ikke bli skuffet av hans nye bok.

Jeg anbefaler den for alle som er opptatt av etikk og moral og hvorfor det er så vanskelig. Ariely vil gi deg mange, om ikke alle svar.

Ingen kommentarer: