fredag 22. september 2023

Organisasjonskultur og KI-suksess


Virksomhetenes suksess med ChatGPT avhenger mye mer av innovasjonskulturen enn av selve teknologien. De innovative vil rykker fra de andre. 

ChatGPT, også kalt generativ KI, øker produktiviteten og utjevner kompetanseforskjeller i organisasjonen, ifølge en MIT-studie. Men hva, om noe, betyr en innovativ organisasjonskultur for markedsmessige effekter av generativ KI?

En nylig McKinsey-studie peker på at selskaper med innovative kulturer er mer tilbøyelige til å bruke generativ KI i stor skala for å styrke innovasjonsarbeidet. Dette fører til suksess i form av attraktive varer og tjenester, økt økonomisk vekst, evnen til å oppdage markedsmuligheter, og skalere virksomheten i større grad enn virksomheter med en mindre utviklet innovasjonskultur.

Å kunne knytte innovasjonsarbeidet til økonomiske effekter er i tråd med vår forskning rundt innovasjoner slik kundene opplever det – Norsk innovasjonsindeks. Virksomheter med høy score på opplevd innovasjonsevne har betydelig høyere avkastning på aksjene enn de som scorer lavt. Hva skiller disse innovative organisasjonene fra andre? 

McKinsey peker på fem viktige faktorer. For det første legger innovative selskaper stor vekt på visjon og strategi, og de har et tydelig veikart for hvordan generativ KI passer inn i deres overordnede forretningsstrategi (KI først). Dette gjør det mulig å tilpasse teknologiinvesteringer til langsiktige mål. For det andre føler disse organisasjonene en forpliktelse til å forfølge nye og større ideer, og de ønsker å være en positiv bidragsyter til samfunnet. For det tredje ser de på feil som muligheter for læring, ikke som tilbakeslag, og ledere oppmuntrer til eksperimentering. For det fjerde er eksperimentering og risikotaking kjerneelementer i en innovativ kultur, noe som krever at de ansatte føler seg sosialt trygge. Til slutt prioriterer innovative selskaper innsamling og lagring av data og forventer at de ansatte bruker dataene i beslutningstaking.

Organisasjoner med en innovativ kultur oppnår fordeler som økt produktivitet og evnen til å utjevne kompetanseforskjeller blant ansatte, samtidig som de oppnår markedsfordeler som attraktive produkter og tjenester, økonomisk vekst, evnen til å oppdage nye muligheter og muligheten til å skalere virksomheten.

Eksempler på norske virksomheter som har en god forutsetning for suksess med generativ KI, inkluderer Schibsted, som kan bruke teknologien til å automatisere kundeserviceoppgaver, frigjøre tid for kundebehandlere til mer komplekse saker og utvikling av redaksjonelt innhold. Dette gir journalister mer tid til å utforske nye ideer og tilpasse markedsføringskampanjer til individuelle kunder, og dermed gi mer relevant informasjon. Programvareselskapet Visma kan automatisere salgsprosesser, slik at selgere kan bruke mer tid på å bygge relasjoner med kunder, tilby kundestøtte på flere språk og nå et bredere publikum, i tillegg til å utvikle skreddersydde programvareløsninger for ulike kunders behov.

For virksomheter er oppskriften på kommersiell suksess i dag ikke bare en effektiv produksjon av varer og tjenester, men også en innovativ organiasjonskultur som støtter utforskende bruk av generativ KI. 

Ingen kommentarer: