Publisert i Dagens Næringsliv
Verdens
største bilkonsern VW er kommet i søkelyset på grunn av forfalsking av
utslippstallene på 11 millioner biler. Aksjekursen super og selskapets øverste
sjef valgte å gå av. Selskapet er i en krise de aldri tidligere har opplevd.
Stikkordet er brudd på tillit.
Mange
kommentatorer har vært inne på den tillitskrisen som VW opplever nå, men alle
har snakket om det på en overflatisk måte.
Vårt ærend er å gi en dypere forklaring på hva tillit er som grunnlag
for å bedre forstå hva VW gjennomlever og hvorfor.
En
gjennomgang av litteraturen forteller oss at tillit består av tre elementer:
Alle disse tre komponentene må være til stede for at man skal utvikle et tillitsforhold til bedrifter.
Tillit til bedrifters evner, eller kompetanse, er en forutsetning for at kunder er villige til å kjøpe deres varer eller tjenester. Dette gjelder spesielt innovasjoner fordi det i nyutviklinger ligger et visst risikoaspekt (Vil den nye tjenesten fungere optimalt?). VW har manipulert sentrale tall som skulle speile deres overlegne innovasjonsevne.
- Evner,
- Integritet
- Velvilje
Alle disse tre komponentene må være til stede for at man skal utvikle et tillitsforhold til bedrifter.
Tillit til bedrifters evner, eller kompetanse, er en forutsetning for at kunder er villige til å kjøpe deres varer eller tjenester. Dette gjelder spesielt innovasjoner fordi det i nyutviklinger ligger et visst risikoaspekt (Vil den nye tjenesten fungere optimalt?). VW har manipulert sentrale tall som skulle speile deres overlegne innovasjonsevne.
Tillit
til integritet handler om å stole på de verdier og moralske prinsipper som
bedriften står for. I dag ser vi at mange innovasjoner nettopp bygger på
integritetsprinsippet: Hennes & Mauritz Conscious Collection, Skandiabankens
etiske fondsmerking, bilprodusenters utvikling av el- og hybridbiler, osv. VW
har gjennom sine manipulasjoner av testresultater vist at selskapet har
tvilsomme verdier og moralske prinsipper
Tillit til velvilje
handler om vår oppfatning av at bedrifter ønsker kundenes beste og ikke bare er
en profitt-jagende aktør. I sin iver etter å komme inn på det Amerikanske
markedet har selskapet vist at de er profitt-jagende og ikke har kundenes beste lengst fremme.
Motsatsen til VW er selskapet Johnson & Johnson som utvikler og selger
farmasøytiske produkter. Gjennom en krisen med produktet Tylonol hvor flere
mennesker døde, viste de gjennom sine handlinger at de etterlever kundenes
interesser foran eiere og investorer.
Edelmans
tillitsbarometer for 2015 (edelman.com/trust2015) viser at innovasjons-tillit best kan
bygges gjennom å gjøre testresultatene lett tilgjengelig og ved å inngå partnerskap
med institusjoner som nyter høy tillit i samfunnet. Virksomheter med høy
innovasjonstillit vil ha en lettere oppgave når de skal lansere nye virksomheter,
produkter eller tjenester. Når potensielle kunder har tillit at det nye vil
være bedre enn det gamle, er det få grunner til å ikke ta det i bruk. VW har
fortalt sine potensielle kunder at de 1) ikke ønsker å gjøre sine
testresultater lett tilgjengelig og 2) at kundene ikke kan stole på deres produkter
eller restresultater – noe som vil ramme deres fremtidige omsetning.
Veldig enkelt kan vi
si at verdens mest beundrede selskap, mest innovative virksomhet, beste
innovasjon eller ide faller til stengrunn dersom kundene ikke har tillit til
virksomheten, produktet eller tjenesten.
Håpet er at ikke bare VW, men andre bedrifter som tukler med tilliten
lærer av dette. --------------
PS! VW har avsatt EU7 milliarder for å møte tillitskrisen. Estimerte erstatningssaker mot selskapet overgår dette beløpet mange ganger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar