Man
går ikke går på museum for å lære om fremtiden, og vi kan ikke bygge Norges
næringsliv ved å se tilbake på vår industri- og oljehistorie.
I
statsbudsjettet viser
Solberg-regjeringen at de satser på grønne innovasjoner og bedre
rammebetingelser for gründere ved å øke bevilgningene med om lag 300 millioner
– noe statsministeren fremhevet i sin nyttårstale.
Regjeringen
flagger blant annet mineraler, skogbruk, teknologi og miljø som viktige
innovasjonsområder. Men tjenesteytende sektor utgjør om lag 70 prosent av
Norges brutto nasjonalprodukt. Vi stiller derfor spørsmålet: Hvorfor fremheves
ikke tjenesteinnovasjon som et eget satsingsområde?
Innovasjon
av produkter er
vesentlig annerledes enn innovasjon av tjenester. Selvfølgelig handler det om å
utvikle helt nye tjenester og forbedre eksisterende tjenester. Men like viktig
er det å utvikle en innovativ organisasjonskultur, systemer og ansatte som
setter kunden i sentrum eller hvordan man kan skape noe nytt sammen med kunden.
I en rekke virksomheter har vi sett og opplevd at tjenestedesign kan tilføre
kundene økte verdier og påvirke organisasjonens utforming for å sette kundene i
sentrum.
Konkret
har vi sett hvordan
Oslo universitetssykehus (OUS) gjennom en tjenestedesign-tilnærming har
redusert ventetiden for brystkreftpasienter fra fastlege til diagnose fra 12
uker til to dager. At suksessen skapte entusiasme og langt bedre samarbeid
mellom funksjonssiloene på OUS, var en bonus.
Nå
forteller sentrale tjenesteytende bedrifter og deres ledere at de for de neste
fem til ti årene må vite mer om:
- · Innovasjon i forretningsmodeller (à la Airbnb og Finn.no).
- · Innovasjonsledelse og organisasjonsforandring (à la Postens kunde- og markedstilpasning).
- · Tjenestedesign, kundereiser og kundeopplevelser (à la Flytoget, DNB og Telenor).
- · De økonomiske effektene av innovasjonsinvesteringer på blant annet firmaverdi.
Men
disse satsingsområdene står
i kontrast til politikernes diskusjoner om innovasjoner i Norge. Da er det ofte
innovasjoner innen olje og gass, havbruk, deler av prosessindustrien og deler
av elektronikkindustrien som fremheves. Konkret har Regjeringen i
statsbudsjettet for 2015 avsatt:
- · 150 millioner til næringsrettet forskning i Norges forskningsråd.
- · 110 millioner til ordningen for etableringstilskudd i Innovasjon Norge.
- · 50 millioner til Miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge.
- · 40 millioner til den marine forskningen.
- · 30 millioner for å videreføre geofysisk kartlegging av mineraler.
- · 20 millioner til Forny 2020 – et prosjekt for kommersialisering av teknologi.
I
den tredje runden av
bevilgninger til næringsrettet forskning 21. november var kun ett av de 17 nye
sentra for forskningsdrevet innovasjon (SFI) direkte relatert til tjenester.
Fra de to foregående rundene er bare en SFI dedikert til tjenesteinnovasjon –
Center for Service Innovasjon ved Norges Handelshøyskole. Til slutt finner vi
at når Innovasjon Norge gir råd til regjeringen om satsingsområder, anbefaler
de teknologiinnovasjon innen miljø og bioøkonomi, sektorsatsinger for
skogsindustri, marin leverandørindustri og omsorg, samt tiltak som vil gi
gründere bedre rammebetingelser. I sum mener vi at regjeringen og dens virkemiddelapparat
signaliserer et ikke-fokus på tjenestesektoren.
Dette
er underlig når
vi vet at Norge siden begynnelsen av forrige århundre har utviklet seg fra
jordbruk og fiske via industri til mer kunnskapsbaserte tjenester.
Verdiskapingsprosessen for rørleggervirksomheter, legekontorer,
rådgivingsselskaper, skoler, sykehus, etc. er annerledes enn for
industrivirksomheter som Elkem, Orkla og Hydro. Derfor kan vi i liten grad lene
oss på vår forståelse av innovasjon av varer når vi skal hjelpe tjenesteytende
virksomheter i privat og offentlig sektor til å bli mer kunderettet.
Vi
søker etter en Moores lov – en lov om teknologisk forbedring hver 18. måned –
innen tjenester som kan brukes i privat og offentlig sektor. Når virksomheter
som for eksempel Posten og Haukeland sykehus kan forbedre sitt tjenestetilbud
vesentlig hver 18. måned, har vi kommet langt.
På
samme måte som man
ikke går på museum for å lære om fremtiden, kan vi ikke bygge Norges næringsliv
ved å se tilbake på vår fantastiske industri- og oljehistorie. Regjeringen,
Innovasjon Norge og delvis Norges forskningsråd trenger å løfte frem
tjenesteinnovasjon på en mye mer tydelig måte. Hva hjelper all verdens satsing
på gründere når suksessraten for nyetableringer er så lav at bare én av ti
lykkes?
Vi bør heller anstrenge oss for å forstå det særegne ved
tjenester og innovasjon bedre. Da vil sannsynligheten for suksess være større.
Norges største sektor målt etter antall ansatte og omsetning fortjener virkelig
å bli tatt på alvor.
*) Skrevet sammen med Direktør Annita Fjuk, Telenor og NHH, og Partner Daniel Gröqvist, BEKK og NHH *)
Debattinnlegg i Bergens Tidende 5 januar 2015
Debattinnlegg i Bergens Tidende 5 januar 2015
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar