Det blåser en varm innovasjons- og gründervind over
Norge - noe Statsministerens Nyttårstale speilet. Regjeringen og Innovasjon Norge satser store beløp på å tiltrekke seg
flere gründere – noe Norge trenger sårt.
Men hva kjennetegner en gründer og hva gjør at han lykkes? Med 110 millioner ekstra gründer-kroner i potten i Statsbudsjettet må vi anta at en rekke kandidater vil søke. Men når Amerikansk statistikk viser at åtte av ti (80 prosent) gründere mislykkes, tiltrekker vi oss da de rette gründerne?
Men hva kjennetegner en gründer og hva gjør at han lykkes? Med 110 millioner ekstra gründer-kroner i potten i Statsbudsjettet må vi anta at en rekke kandidater vil søke. Men når Amerikansk statistikk viser at åtte av ti (80 prosent) gründere mislykkes, tiltrekker vi oss da de rette gründerne?
I følge Wikipedia er en gründer en
person som starter en eller flere virksomheter og tar en finansiell risiko i
håpet om å bli rik. I dette ligger det at en gründer er ikke bare er kreativ og
løsningsorientert, men er også villig til å ta en finansiell risiko. Men det
stopper ikke bare der. I det følgende vil jeg trekke frem 15 ting en gründer må
lære seg å beherske eller elske - i tillegg til tanken på å bli rik.
1. Kundeforståelse
Ingen ide eller innovasjon er
komplett før kundene har adoptert den. Fordi de aller fleste kunder er risikoaverse, vil de adoptere nye
løsninger dersom de er vesentlig bedre enn de gamle løsningene. Når ni av ti innovasjoner flopper i markedet, tyder det på at bedriftene ikke gjør en god nok jobb og at gründerne
ikke har satt seg tilstrekkelig inn i kundens hverdag og hvilken jobb kunden
ønsker gjort ved å benytte gitte løsninger. Evnen til å forstå kundenes situasjon og hva de ønsker å få til, er derfor påkrevet.
2. Rekruttere talenter
For å lykkes med utvikling og
kommersialisering må man arbeide sammen med andre. Dette krever at gründeren må
evne å tiltrekke seg talenter til sin ide eller virksomhet tidlig. Alle ønsker
å tiltrekke seg de beste og konkurransen fra andre gründere og andre store
etablerte selskaper, er hard. Hva skal til for at andre ansatte skal være
villig til å blø for gründerens ide? Gründeren må derfor bruker mye tid på
nettverksbygging og delta på mange sosiale møteplasser for å etablere et stort
nettverk av bekjente som han kan trekke på for å bemanne sin virksomhet.
Sosiale egenskaper er derfor påkrevet.
3. Finansiering
Enhver ide må gjennom en
utviklingsfase hvor kostnadene påløper uten tilsvarende inntekter. Noen svært
få kan trekke på egen midler. De aller fleste må hente penger fra eksterne
kilder. En gründer må like å reise rundt og be om penger og leve med å få
avslag hos de aller fleste investormiljøene som hører på slike presentasjoner
hver dag. Regjeringen gjør nå gjennom Innovasjon Norge denne delen lettere
gjennom sin ekstrabevilling. Men evnen til å overbevise er påkrevet med eller
uten regjeringspenger.
4. Kundestøtte
Som leder av et nystartet selskap
kan du lett tro at din tid er så verdifull at du vil be andre (selskaper) om å
forestå kundestøtte (for eksempel glemt passord) til dine nye kunder. Dette er
feil nummer 1. Ingen løsning er perfekt og en gründer går glipp av mye lærdom
om løsningen i bruk dersom han ikke er nær kundene og hjelper dem til å få det
meste ut av løsningen. Slik kundeinnsikt er nyttig i forbindelse med
innovasjon. Å lytte til og lære av kundene er derfor påkrevet
5. Messer/møteplasser
Innen de aller fleste bransjer er
det konferanser og messer hvor man må være synlig for å vise seg frem og for å
knytte kontakter. I tillegg til å reise mye, bo masse på hotell eller hos andre
gjennom Airbnb, må man være utholdende og kunne delta på messer i timevis og
holde et høyt energinivå over flere dager. Evnen til å være utholdende og ha et
høyt energinivå lenge, er derfor påkrevet.
6. Arbeide mye
Noen potensielle gründer som har sett filmen ”The Social Network” (som er basert på oppstarten av Facebook) kan forledes til å tro at det er
mer action enn hard jobbing. Vel tro om igjen. Gründere i Silicon Valley
forteller at de i gjennomsnitt arbeidet 80+ timer pr uke. Normal arbeidsuke i Norge er 37,5 timer. Den gode nyheten er
at gründere arbeider med noe de føler sterkt for. Evnen til å arbeide hardere enn man
noen sinne har gjort før, over lang tid, er derfor påkrevet.
7. Vanskelige beslutninger
Som ansatt i et selskap kan man alltid peke oppover
når det gjelder dårlige beslutninger. Som gründer kan man kun peke på seg selv og må hele tiden forholde
seg til beslutninger og veivalg. Som regel under tidspress og mangelfull informasjon. Dette gjelder
hvilke ting som skal bygges inn i tjenesten, finansiering, partnere,
forretningsmodell, prising, hvilke advokater man skal benytte og ikke minst
hvem man skal ansette. Mens man kan omgi seg med gode rådgiver, er det
gründeren som må fatte den endelige beslutningen – ofte i situasjoner hvor det
ikke er åpenbare rett/galt alternativer. Konsekvensene ser man først lenge etterpå. Evnen til å fatte vanskelige
beslutninger er derfor påkrevet.
8. Reise
Fordi gründeren, hans løsning og
selskap er ukjent for verden, må han reise og besøk verden. Med dagens flyplasser,
sikkerhetssjekker, flytilbud og service, er det få som finner glede i å reise –
spesielt når man nærmer seg 150 til 200 reisedager i året som gründere ofte
gjør. En gründer må derfor finne måter å reise på som ikke sliter han ut. Da
kan ofte 500 kroner spart for en billig flybillett bli kostbart målt i tid
eller når man skal være opplagt til neste møte. Evnen til å reise mye samt
balansere økonomi med effektiv reising er derfor påkrevet.
9. Være fattig
Å være gründer betyr i første fase
at man lever av egne midler før man etter hvert må hente penger eksternt.
Uansett må man som gründer lære seg å overleve på knappe midler. Det er derfor
ikke uvanlig å se at selv gründere med store beløp på konto, lever sparsommelig
fordi det har blitt en del av deres livsstil. Gründere som starter eget selskap
for å kunne kjøpe ny bil og et bedre sted å bo, kommer til selskapet med gale
motiver og holdninger. Nøkternhet og sparsommelighet over en lengre periode er
derfor påkrevet.
10. Leve med risiko
Innovasjon og gründervirksomhet er
høyrisiko-sport. Sannsynligheten for å lykkes er svært liten. Det eneste sikre
er at dagens finansielle, kommersielle, eller tekniske hump i veien vil bli
erstattet med en ny hump i veien i morgen. Evnen til å leve med risiko hver dag
hele dagen uten å miste øye av det store målet, er derfor påkrevet.
11. Bevege seg raskt
Tid er gründeres verste fiende. Man
er konstant under press fra alle oppgavene, press for å ikke gå tom for penger,
press for å ikke bli slått av en konkurrent, og press om å vokse raskt. Dette gjør at man må forsake mange ting man
før kunne gjøre som for eksempel besøke venner, gå på kino, trene, gå på kaffe,
etc. Som gründer må man være forberedt på å forsvinne fra det sosiale livs
radar lenge, for å kunne ha tid til å gjøre de mange tusen ting som venter.
Evnen til å prioritere tid og forsake venner er derfor påkrevet.
12. Lære nye ting
Statistisk sett vil de aller fleste
gründere feile – og det er mange grunner til det. Men felles for dem alle er at de har lært seg
en rekke nye ting (HR, regnskap, IT, jus, etc) som vil være verdifullt ved
neste forsøk. Å være en gründer kan dermed sammenlignes med å ta en to-årig MBA
utdanning på 6 måneder. Man blir fort en handlende tenker. Evnen til å lese nye
ting, lære av andre, og reflektere over egne feil er derfor påkrevet.
13. Selge med overbevisning
Det er gründerens oppgave å
overbevise andre: kunder, ansatte, og investorer. Dersom man ikke liker å selge
eller gjøre presentasjoner for andre, bør man seriøst vurdere å ikke bli
gründer. Erfaringen er at gründere gjør flere hundre presentasjoner til ulike interessenter. Den gode tingen med det er at man får øvd. Å
være i stand til å fortelle en historie som treffer like mye hjertet som
hjernen, har vist seg å være mest effektfullt. Evnen til å begeistre publikum
er derfor påkrevet.
14. Omgås advokater, økonomer, og revisorer
Man kan som gründer mene mye om
advokater, økonomer, og revisorer, men de er påkrevet. De har tre ting felles:
de snakker og tenker svært ulikt og de koster penger. Mange gründere tendere
til å bruke dem så lite som mulig. Men i det siste har vi sett at gründeren
ansetter en erfaren leder for å ta seg av det administrative mens han fokuserer
på utviklingen. Sheryl Sandberg i Facebook arbeider side om side med Mark Zuckerberg.
Sergey Brin og Larry Page i Google ansatte Eric Smith som daglig leder, etc.
15. Tilpasning
Det
første en Navy SEAL soldat eller en marinejeger lærer er at ingen ting
går som planlagt. Man må improvisere mens man eksekverer. Slik er det også med
gründere. Det betyr ikke at man skal slurve med planleggingen. Det betyr bare
at man må være tilpasningsdyktig når omstendighetene endrer seg. Gründere som
insisterer på å følge planen uansett hva som skjer, vil feile først. Evnen til å være godt forberedt,
svært tilpasningsdyktig uten å miste målet av syne er derfor påkrevet.
Avslutning
Da Fritjof Nansen skulle bemanne en
av sine ekspedisjoner skal han ha rykket inn en annonse i Aftenposten med
følgende tekst: ”Medlemmer til ekspedisjon med usikker retur, søkes”. På denne
måten ville han sikre seg at de med rett motivasjon og de beste forutsetningene
søkte. Det samme kan sies om gründere. I det ovenstående har jeg vist til 15
ting en gründer må elske å gjøre eller lære seg å beherske for å øke sannsynligheten for suksess.
Dersom tilgangen på kapital for gründere blir
lettere (slik regjeringen nå legger opp til) uten at potensielle gründere er
informert om hva som kreves for å lykkes, vil man i beste fall tiltrekke seg
mange gründere som vil feile. Innovasjonspolitikken kan ikke være slik at
dersom man gir mange nok en skrivemaskin, PC, eller penger vil det før eller siden
dukke opp en William Shakespeare, Steven Jobs, eller Elon Musk. Som samfunn
trenger vi bedre gründere som lykkes. Derfor
er forskning på innovasjoner og gründere viktig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar