Norge trenger flere
gründere som lykkes. Men dagens satsing er mer opptatt av å skape flere fremfor
bedre gründere. Resultatet er at enda flere vil feile.
Det blåser en positiv innovasjons og gründervind
over Norge. Den nasjonale entusiasmen rundt gründere er blant annet speilet i
Statsministerens Nyttårstale om grønne innovasjoner og flere gründere.
Konkret har regjeringen bevilget 110 millioner
ekstra for å gi gründere bedre rammebetingelser og Innovasjon Norges etablering
av Level39 i London og Innovation House i Palo Alto, er nye og myke
landingsplasser for norske gründere som søker seg til heite
innovasjonssteder.
Men er det slik at dersom man gir mange nok en skrivemaskin, en PC, eller penger vil det før eller siden dukke opp en ny Willima Shakespeare, Steven Jobs, eller Elon Musk? Når vi vet fra Amerikanske data at de aller fleste innovasjoner (9 av 10) og gründere (8 av 10)) feiler, bør vi spørre om vi trenger
flere gründere hvor de fleste feiler eller færre, men bedre gründere som
lykkes? Dagens politikk er nesten som å lure folk og krever mer edruelighet.
Forstå meg rett! Ingen er i mot en satsing på unge
entreprenører som ønsker å realisere sine ideer. Ingen er i mot ungdommelig
entusiasme og blind tro på egen fremtid og suksess. Dagsrevyinnslaget på NRK 15
november om unge nordmenn som slår seg opp som gründere i San Francisco og Dagens Næringslivs gründer-oppslag 19 desember 2014, står som to svært gode eksempeler på nettopp dette. Vi hyller dem, heier på dem, og ønsker at de skal
lykkes. Men statistikken taler i mot dem.
Men hvorfor er det så vanskelig å lykkes som gründer? En årsak ligger i at konkurranseintensiteten har økt
dramatisk. Ifølge analyseselskapet Adjust lanseres 2000 nye apper – hver eneste dag. En annen er at modningsfasen for nye løsninger kommer raskere. Mens det for eksempel tok fasttelefonen nesten 50 år å nå en
spredningsrate på 60 prosent i USA, tok det mobiltelefonen bare 10 år. For det tredje ser vi at den
gjennomsnittlige levealder på selskaper som inngår i den Amerikanske Standard &
Poor indeksen, har sunket fra om lag 60 år i 1960 til ca15
år i 2015. Den gjennomsnittlige gründeren arbeider i sterk konkurranse og har verken tid eller
råd til å feile. Men det er det de gjør.
Med oddsene mot seg, hva er det som motiverer gründere til å
ta en så stor risiko? Svaret er enkelt: rikelig tilgang på risikovillig kapital
og utsikter til å bli rike fort. Tilgang på risikovillig kapital (privat eller
offentlig) er svært god. I USA har ukjente selskaper som Instacart som leverer
matvarer samme dag i San Francisco, WeWork som tilbyr delt kontorplass, Stripe
– et online betalingsselskap, og Kabam som tilbyr spill på mobiltelefoner nylig
mottatt henholdsvis USD 100millioner,
355 millioner, 3,5 milliarder, og 1 milliard fra investorer. Det er med andre ord lett å finansiere nye ideer.
I tillegg til lett tilgang til kapital for lovende prosjekter, er utsikten til å bli rik, en sterk drivkraft for gründere. Selv om sannsynligheten for å bli rik er svært lav, blir gründere rike på en av tre måter: utvikle et nytt
selskap ala Uber (verdi USD 40 milliarder), utvikle noe som andre vil kjøpe ala
Whatsapp (solgt til Facebook for USD 10milliarder), eller selge eierandeler ved
ny-finansiering ala Snappchat (hvor de to 20-åringene realiserte USD10millioner
hver).
Mens både investorer og gründere drømmer om å bli rike, opplever
de aller fleste å bli fattigere. Slik kan det ikke fortsette. Et sted å begynne
er å være mer virkelighetsorientert i vår omtale av gründere. I dag kan det
virke som om vi ikke tiltrekker oss de rette gründerne. Da Amundsen skulle
bemanne en av sine ekspedisjoner skal han ha rykket inn en annonse i Aftenposten:
”Deltakere til ekspedisjon med usikker retur, søkes.” På denne måten ville han sikre seg deltakere
med rett motivasjon og forutsetninger.
På samme måte er det med gründere: hardt arbeide, store forsakelser og svært lav sannsynlighet for suksess. Å bli rik må ikke være den sterkeste drivkraften, men å hylle de få som lykkes og glemme de mange som mislykkes, er heller ikke riktig. Vi må på en bedre måte få frem hva som skal til for å lykkes.
På samme måte er det med gründere: hardt arbeide, store forsakelser og svært lav sannsynlighet for suksess. Å bli rik må ikke være den sterkeste drivkraften, men å hylle de få som lykkes og glemme de mange som mislykkes, er heller ikke riktig. Vi må på en bedre måte få frem hva som skal til for å lykkes.
Forskning på innovasjoner generelt og tjenesteinnovasjons
spesielt, er et konkret tiltak for å få til en høyere avkastning på
gründertiltakene. Med mer kunnskap om hva som leder til kommersiell suksess,
vil gründerne unngå å begå de største feilene. Det er derfor viktig at
regjeringen øker sine bevilgninger ikke bare til Innovasjon Norge og gründere,
men også til Norges Forskningsråds program for Forskningsdrevet Innovasjon
(SFI) – et satsing som kan gi oss flere og bedre innovasjoner og gründere som lykkes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar