Facebook har fått sin del av overskriftene før, under og etter sin IPO 18 mai 2012. Noe har vært relevant (snublete børsintroduksjon av NASDAQ), noe har vært feil (verdifastsetting av selskapet av Goldman Sachs til USD50-100 milliarder) og noe har vært kritisk (reklameinntekter og manglede mobilløsning). Til tross for alt dette har de per dato 1 milliarder aktive brukere g en positiv utvikling i børskursen.
Mens alt dette er viktig, er det av interesse å sammenligne hvordan Facebook-aksjen har utviklet seg i forhold til andre dominante selskaper på samme tid etter at de gikk på børs. Dette er vist i bildet under.
Mens Linkedin, Google, Salesforce, Amazon og Yahoo alle var opp med henholdsvis 53%, 125%, 30%, 208%, og 65 % 165 dager etter børsintroduksjon, er Facebook ned med 21%.
Nå er det ofte slik at det er forventningen om fremtiden mer enn underliggende verdiskaping og resultater som setter fart i en aksje - opp eller ned. Facebooks store trussel ligger på tre plan:
- hvordan de håndtere privacy
- hvordan de håndtere reklamen
- om det kommer en ny enklere, morsommere, eller bedre løsning.
Kundetilredsheten blant Facebooks mange brukere er lav - urovekkende lav. Dette forteller oss at kundene er labile og at der er lojale på grunn av nettverkseffekten - når alle andre er der må jeg være der også - en støvsugereffekt. Men dette bildet kan raskt snu dersom brukerne finner andre alternativer. Da vil Facebook stå overfor en omvendt nettverkseffekt - et snøskred!
Fra USA rapportert nettopp medie selskapet SocialBakers en nedgang på 1,4 millioner aktive brukere i desember 2012(vært inne på Facebook i løpet av de siste 30 dagene). Om dette bildet sprer seg vil antall øyeepler Facebook kan tilby sine annonsører, bli redusert. Dette koblet med en lav effekt av Facebook annonser, tyder på at annonseinntektene er usikre.
Det store spørsmålet er om "Fjesboka" vil være den mest brukte boken også i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar