mandag 7. januar 2013

App'er og Privacy: Vi vet hvor du er!

George Orwell fikk rett: Dagens markedsførere kan følge med deg gjennom smarttelefoner og apper!

Om du spør folk om de er opptatt av privatlivets fred og personvern, vil de aller fleste si ja! Om du spør dem om de vet hvor lett det er å avdekke hvor de befinner seg eller har vært, vil de fleste si nei!

I dag etterlater vi oss elektroniske spor fra vi drar hjemmefra om morgenen. Med bil passerer mange en bomring med en elektronisk registrering. Når vi bruker Ruter bruker vi et elektronisk kort. På jobben har vi et elektronisk adgangskort. Når vi betaler for lunchen bruker vi bankkortet. Faktum er at vi etterlater oss enorme mengder elektroniske spor som har stor kommersiell verdi.

I det siste har salget av smarttelefoner ala iPhone og Samsung tatt over for de gamle mobiltelefonene. I følge nettstedet TechCrunch er det sålangt solgt omlag en milliard smarttelefoner på verdensbasis. Innebygget i smarttelefonene er GPS funksjoner som gjør det mulig å avdekke hvor brukeren befinner seg, når telefonen er aktiv. Dette koblet med applikasjoner (apper) er som dynamitt for markedsførere og andre aktører.

Kunnskap om hvor kundene befinner deg til en hver tid - såkalte lokaliseringsdata - har stor nytteverdi for kommersielle aktører. Når de vet hvor eksisterende og potensielle kunder befinner seg og hvilket bevegelsesmønster de har i løpet av dagen, uken, måneden og året, vet de svært mye om kundenes private og sosiale interesser. Målet er å sende relevant reklame til kundens telefon eller å selge kunnskapen om kunden til en tredjepart.

Appen Foursquare har dette som logikk ved at den tilbyr bedrifter muligheter til å påvirke potensielle kunder mens de befinner seg innen deres rekkevidde eller geografiske nærhet. På vei ned Carl Johan i Oslo kan for eksempel en kunde motta et tilbud fra Burger King om noe å spise. Mens mange vil oppfatte dette som økt kundeservice, vil andre se dette som en innvadering i privatlivets fred. Svaret er ikke åpenbart.

I USA har den demokratiske senatoren Al Franken, fra Minnesota fremmet et nytt lovforslag - "The Locational privacy protection bill" som langt på vei vil ta bedre vare på konsumentenes interesser.

Loven krever at app-utviklere må innhente tillatelse fra brukerne før de begynner å registere hvor mobilen deres befinner seg til en hver tid. Loven vil i tillegg forby såkalte "stalker" apps - programmer som gjør det mulig for en person å overvåke en annen persons bevegelser.

Loven, som ble godkjent av Senates Lovkommite i forrige måned, vil i tillegg kreve at mobile tjenesteleverandørene oppgir navnet på annonsører eller andre tredjeparter som de deler kundenes lokaliseringsdata med.

I Norge har ikke interessen eller oppmerksomheten vært så stor rundt smarttelefoner og lokaliseringsdata. En grunn kan være at dette er tilstrekkelig regulert. En annen grunn kan være at man ikke helt skjønner hva som skjer eller hva som er mulig med dagens teknologi. Følgende eksempel kan være illustererende.

I følge New York Times, er Scout Advertising en Amerikansk lokaliserings-basert reklameservice på mobiltelefoner som lover å hjelpe annonsører med å lokalisere sine potensielle kunder innen en radius på 100 meter. Tjenesten var tidligere kjent som ThinkNear og ble for ikke lenge siden tatt over av selskapet Telenav, som tilbyr personlige navigeringstjenester som avdekker en persons lokalisering.

Deres teknologi er så avansert at de kan avdekke om den aktuelle kunden er hjemme, i en butikk, på et treningsstudio eller på en sportsarena, etc. I tillegg analyserer de det lokale været og andre lokale forhold hvor kunden befinner seg, før de sender en skreddersydd annonse til brukeren. Situasjonsbestemt reklameeksponering er det siste nye. Håpet er at den har større effekt enn vanlige reklamebudskap.

Hva er moralen? Et gammel ordtak sier: "Den som sover synder ikke". Det kan være en utfordring at aktører innen telekom og apputviklere vet hvor du sover og om du sover alene. Markedsførere kaller det kunnskap om kundene. Jeg inviterer til tenking om hvor linjen mellom hva markedsførere vil, bør og kan vite om kundene bør trekkes?

Ingen kommentarer: